Marengs med sommerjordbær, vaniljeis og chokolade

                

 

                       

Så er der dømt sommerdessert for alle pengene! Jeg fik muligheden for at lave en lækker dessert og i denne sommertid (som det er, på trods af store mængder regn) kan jeg ikke lade være med at tænke på jordbær. Jeg elsker jordbær – både at tage ud og plukke og at spise alt for mange af dem.

Opskriften her stammer fra en venindes mor, som engang lavede den til en fest og jeg har haft lyst til at lave den lige siden. Kender I det? I har en god opskrift og tænker “den skal jeg lave en dag”. Men når tiden så endelig kommer, kan man ikke huske en eneste af de gode opskrifter og så laver man noget helt andet. Men ikke denne gang – strawberryTIME!

Derudover minder denne opskrift mig utrolig meget om den New Zealandske national dessert, Pavlova, som jeg lærte at lave af en ægte kiwi mor, da jeg var ude at rejse: Verdens bedste marengs med mange forskellige slags frugt og is!

Opskrift:

Dessert til 5 pers.

Marengsbund:
4 æggehvider
200 gr. sukker
150 gr. mørk chokolade
Lidt vaniliesukker

Æg og sukker piskes indtil det er så stift, at skålen kan vendes på hovedet uden at det falder ud. Chokolade hakkes og vendes forsigtigt i.
Herefter hældes massen over i en springform eller en anden form i et lag på ca. 2-3 cm tykkelse.
Bunden bages ved 120 grader i ca. 1 time (måske lidt mere)

Tilbehør:
1 liter vaniljeis
500 g. jordbær (mindst!)

Bunden køles af og lidt før servering røres vaniljeisen op med lidt mælk, så det bliver til softice. Softicen lægges ud på marengsbunden, hvorefter jordbærene hældes ud over. Strø evt. lidt hakket chokolade ud over til sidst.

Så bliver det ikke bedre! Velbekomme!

Skriv et svar

