Rabarbertærte med makronbund

RabarberRabarberkompot      Dej

Tærtebund       Tærte

Tærte

Jeg elsker tærter! Og når sæsonen er til det, som den netop lige har været med rabarber, elsker jeg rabarber tærter! Mange variationer har været igennem min mave og en dag faldt jeg pludselig over denne opskrift i en gammel kogebog – den er et hit! Makronbunden passer perfekt med de syrlige rabarber og så får man et fantastisk resultat ud af lille anstrengelse. Den kan selvfølgelig også laves med andre frugter (jeg har overvejet hindbær), så det er bare med at prøve løs!

Jeg er desuden ked af, at jeg ikke har noget billede af tærten, fra da den kom ud af ovnen, men mine forældre nåede simpelthen at spise den, før jeg fik kameraet frem!

Opskrift:

1 stor tærte (form på ca. 25 cm)

Rabarberkompot:
400 g. rabarber
30 g. sukker (hellere for lidt end for meget, da det ellers bliver for sødt!)

Dej:
150 g. margarine
2 æggeblommer (gem hviderne)
125 g. sukker
250 g. mel
1. tsk. bagepulver

Fyld: 
2 æggehvider
100 g. makroner

Sådan gør du:

Først skærer du rabarberne i ca. 2 cm. tykkelse og kommer dem i en gryde sammen med sukkeret. Det skal koge i  5 min. ved smag varme til rabarberne er møre.
Sigt noget af saften fra, så det ikke bliver alt for smattet og lad kompotten køle af.

Herefter skal du have gang i dine varme håndfalder og ælte alle ingredienser sammen til den dejklump, som efterfølgende lægges i køleskabet for at hvile.

Efter dejen skal makroner have en tur. Tag en pose, fyld den med makroner og knus dem i små stykker. Æggehviderne piskes stives og makronerne vendes heri.

Så er alt fyld klar og dejen skal rulles ud. Tag næsten al dejen (gem lidt til pynt) og læg det mellem to stykker bagepapir. Bagepapir gør det meget nemmere at rulle dejen ud, og den kan efterfølgende bare “lægges” over tærtefadet.

Når formen er klar, fordeles makron/æggemassen ud over bunden, hvorefter rabarberkompotten bliver fordelt herpå.

For det helt perfekte tærte-“look” skæres det sidste dej ud i nogle lange strimler, som lægges eller flettes over tærten (det tager tid, men det er det hele værd!)

Bag tærten i ca. 45 min ved 200 grader midt i ovnen!

Intet mindre end en skøn lækker tærte (som endda også kan fryses!

Velbekomme

Skriv et svar

