Lækker og nem hjemmelavet humus

    

Humus er en ting, jeg har gjort alt for lidt i! Og nu da jeg har fundet ud af, hvor nemt det er at lave, er jeg sikker på, at det er noget der skal ændres på. Min gode veninde, Anne, gav mig en super nem opskrift. Den er især god, hvis man ikke har tid eller overskud til at vente mange timer/dage på at kikærterne ligger i blød. I stedet består den bare af kikærter i lage. Jeg fik dog at vide på arbejde, at man får det bedste resultat med kikærter man selv har lagt i blød, så det må jeg prøve en dag.

Her er Annes opskrift:

1. ds økologiske kikærter (jeg fandt dem i Superbest)
1-2 fed hvidløg
1 spsk tahin (en pasta af sesamfrø, kan købes i Superbest)
1. spsk olivenolie
Citronsaft
Salt og peber

Kikærterne skylles meget grundigt og kommes i en skål eller blender sammen med de øvrige ingredienser. Jeg brugte selv en stavblender, men man kan også bare bruge en almindelige blender. Så skal der ellers bare blendes, til det bliver en samlet masse.

Jeg bruger tahin, fordi det er i den oprindelige humus, men man kan sagtens undvære det.

Spis det til grønsagsstave, kylling, madbrød eller på et ristet stykke rugbrød.

Velbekomme!

Skriv et svar

