Cæsarsalat med hjemmelavet dressing, croutoner og mango

For første gang prøvede jeg i dag at lave en cæsarsalat. Trangen til salat kommer højst sandsynligt efter en weekend, hvor jeg var til fest både fredag og lørdag og hvor indtagelse af junk var rigtig stor! Så jeg inviterede min kæreste på aftensmad og serverede, hvad jeg selv synes, blev en rigtig lækker cæsarsalat. Den salat jeg lavede fik vi desuden til hovedret, selvom den også sagtens kan bruges til forret.

Salaten er jo egentlig helt vildt enkel og for mit vedkommende var det dressingen, der var udfordringen. Jeg har brugt dagen på at surfe lidt rundt på nettet efter gode råd og ideer, som til sammen gav en rigtig fyldig dressing, som er prikken over i’et ved en god cæsar salat! Jeg lavede dog en lidt nemmere udgave, da jeg ikke havde pasteuriseret æggeblommer, og da jeg ikke havde lyst til at putte sardiner i. Det kan man jo gøre, som man vil, og en dag skal jeg nok også blive voksen nok til at spise sardiner, men det blev simpelthen ikke i dag 😉

Derudover lavede jeg lige hurtigt nogle brødcroutoner med hvidløg, olivenolie og rosmarin, hvilket også var rigtig lækkert!

Ja, min begejstring er nok ikke til at skjule – det var et hit, og jeg glæder mig allerede til næste gang, det bliver cæsartid!

Opskrift:

ca. 2 personer

Romaine salat
2. stk kyllingebryst
Croutoner
Frisk parmesan
1 moden mango i lange skiver

Dressing:
1-2 fed hvidløg
ca. 1 dl mayonnaise (jeg bruge Hellmanns)
1-2 spsk friskpresset citronsaft
2 spsk Worcestershiresauce (købt i kvickly)
1 tsk sennep
1/2 dl fintrevet parmesanost
1/2 dl olivenolie
Salt og peber

Jeg startede med at lave dressingen, hvor jeg blendede alle ingredienserne. Jeg smagte til mange gange undervejs, hvilket også var nødvendigt, så husk det!

Brødcroutonerne lavede jeg af lidt dagsgammelt brød, som jeg skar ud i små stykker og vendte med lidt olivenolie, hvidløgspulver og rosmarin. Herefter skal de have ca 15-20 min i ovnen ved 200 grader, indtil de er lysebrune på alle sider.

Herefter marinerede jeg kylling i alt godt fra krydderiskuffen og stegte dem på panden.

Da jeg skulle til at anrette salaten, fandt jeg ud af, at det nok ikke er der, jeg imponerer! Haha det kunne nok godt have været pænere… Men romaine salaten blev lagt som bund med kylling, brødcroutoner og parmesan på toppen. Jeg valgte også at tilføje lange skiver af mango, da jeg elsker det friske og søde sammen med den lune kylling og den fyldige dressing!

Velbekomme

Skriv et svar

