Broccolitærte med champignon, bacon og mandler

    

Jeg elsker hjemmelavet tærte! Tærter kan bruges til alt, både til lidt finere servering og til hverdagsmad. Derudover kan alt proppes i en tærte, hvis man bare har en grundopskrift på dej og æggemasse, er det kun fantasien der sætter grænser for resten. Jeg har en enkel gang prøvet at bruge en færdig købebund, og resultatet blev som sådan fint nok, men det er bare meeeget billigere at lave den selv, og derudover kan jeg også bedst lige en lidt grovere tærtebund, som mætter dejligt 🙂 Ligesom opskriften på pizzadej, som du kan se her, har jeg også prøvet en del forskellige opskrifter på tærtebunde, men bliver ved med at vende tilbage til den her, som både er nem at arbejde med og lækker at spise.

Tærten her lavede jeg desuden til buffeten til min mors fødselsdag, da jeg så andre blande mandler og broccoli sammen – hvorfor ikke!

Opskrift:

Tærtedej (til alm tærteform ca. 25 cm.):
2 spsk. god olivenolie
1 dl rugmel
1,5 dl hvedemel
1 dl yoghurt naturel
Lidt salt

Fyld:
500 g. broccoli
2 håndfulde champignon
1 lille løg
2 fed hvidløg
1 håndfuld mandler (groft hakket)
100 g. bacon

Æggemasse:
2 æg
1 lille bæger hytteost
2 dl mælk
100 g. revet ost eller parmesan
Salt, peber og evt. muskatnød

Tænd ovnen på 200 grader.

Ingredienserne til dejen blandes sammen og æltes godt. Inden dejen rulles ud har den godt af at ligge på køl i en halv times tid, men det fungerer også fint uden.

Broccolien skæres i små buketter og overhældes med kogende vand. Mandler og champignon hakkes groft, mens løg og hvidløg hakkes fint. Mandlerne ristes på en pande, hvorefter baconen steges og løget og champignonen steges i fedtet fra baconen.

Dejen rulles ud. Jeg plejer at placere dejen mellem to stykker bagepapir, hvilket gør det meget nemmere at rulle den ud! Når dejen er i formen fyldes den med broccoli, løg, bacon, mandler og til sidst æggemassen. Sættes i ovnen, hvor den bages ved 200 grader i cirka 45 min. Jeg har svært ved at sætte en nøjagtig tid på, da jeg altid giver den, til osten er smeltet og den ser færdig ud.

Velbekomme!

Skriv et svar

