God gammeldags æblekage med makroner

Jeg skal love for at sommeren virkelig forkæler os de her dage. Jeg har stadig ferie, og har både besøgt Strandbaren og Den Permanente i Århus her de sidste par dage! Vi har så mange fede steder i Århus, når vejret er lækkert, så det er bare med at komme afsted.

Min kæreste var i sidste uge på rusuge med sit nye studie, og jeg tænkte, jeg ville forkæle ham lidt, da han kom hjem. Jeg havde et par æbler, der snart skulle bruges, og så kom jeg i tanke om, han en dag havde sagt, at han godt kunne tænke sig en æblekage – så det var jo nemt for mig.

Man glemmer faktisk helt hvor god sådan en kold æblekage med æbler, vanilje, makroner og flødeskum er. Jeg husker den bedst fra min mormor. Hun laver ofte to store skåle af dejlig æblekage!

Nu ville jeg selv prøve, og det er jo dejlig nemt. I stedet for at riste rasp med sukker og smør, købte jeg bare en færdig ”æblekagerasp”.

Det kan hvert fald klart anbefales til en varm sommeraften!

Opskrift:

1 stor skål (ca. 4 pers). Jeg valgte at portionsanrette dem i små gladskåle. 

1 kg æbler
1 dl vand
1 vaniljestang
130 g. sukker
1 ps. æblekagerasp
100 g. makroner
2,5 dl piskefløde (her brugte jeg den fedtreducerede og det fungerede fint)

Æblerne skylles, skrælles og skæres i små stykker, hvorefter de puttes i en gryde. Tilsæt 1 dl vand og kornene fra en vaniljestang og læg låget på gryden. Når indholdet i gryden koger, skruer du ned på middelvarme og koger æblerne i 10 minutters tid til de er bløde.

Hæld de kogte æbler over i en skål, mos dem og tilsæt sukkeret (smag dig frem, så det ikke bliver alt for sødt). Herefter sættes skålen på køl.

Mens æblemosen køler ned, knuses makronerne og fløden piskes.

Når det hele er klar og æblemosen er kold, lægges et lag af æblemosen i en skål (helst gennemsigtig), derefter et lag rasp, et lag knust makron osv. Det sidste lag skal være rasp og ovenpå det lægges et lag flødeskum.

Velbekomme!

One thought on “God gammeldags æblekage med makroner

  1. Pingback: Det er snart æbletid | Magasinet e

Skriv et svar

