Cremet kartoffel/porre suppe med parmaskinke

     

Her er en ting, der gør, at jeg glæder mig en lille smule til vinter og kolde vinteraftener – al verdens slags supper! Supper hører sig dog ikke kun vinteren til, og efter jeg den anden dag kom fuldstændig gennemblødt hjem fra arbejde, havde jeg lyst til en god en af slagsen. Min gode veninde Charlotte kom og spiste, og vi fik lavet en dejlig cremet kartoffel/porre suppe.

Når jeg laver supper, er det for det meste kun fantasien (og køleskabet) der sætter grænser for, hvad der kan suppleres med. Til den her havde jeg f.eks. en rest blomkål som kom i, men man kan også sagtens erstatte halvdelen af kartoflerne med gulerødder, hvis man vil prøve noget andet.

Derudover opstod det sædvanlige baconproblem, da jeg ofte godt kan falde i og putte bacon oven på, hvilket jo ikke just et sundt. Men der havde Charlotte et genialt fif! I stedet for bacon købte vi en pakke parmaskinke, som vi stegte på panden og strøede ud over  – det kan helt klart anbefales!

Suppen smagte fantastisk, og jeg glæder mig allerede til næste gang, jeg kan finde en undskyld for at lave suppe. Så tror jeg dog det bliver en tomatsuppe!

Opskrift:

Hovedret til 4 pers.

3 porrer (ca. 250 g.)
4 kartofler
1. tsk tørret rosmarin
0,5 tsk tørret estragon
0,5 liter grønsagsbouillon
0,5 liter mælk
1 cremefine madlavningsfløde 7%
2 tsk groft salt
Peber.
Evt. blomkål eller gulerødder.

Tilbehør:
Flute og ristet parmaskinke.

Porrerne skæres i ringe og kartoflerne skrælles og skæres i skiver. Svits porrerne i et par minutter og tilsæt så kartofler, rosmarin, estragon og bouillon. Bring suppen i kog ved middel varme i cirka 15 min.

Steg parmaskinken på panden til den er gylden og sprød.

Tilsæt så mælk og cremefine til suppen og blend (jeg bruger altid en stavblender) til den er jævn. Varm igen suppen op under omrøring og tilsæt salt og peber.

Velbekomme!

2 thoughts on “Cremet kartoffel/porre suppe med parmaskinke

Skriv et svar

