Kyllinglasagne med lækre grønsager!

          

          

Stadig ferie! Hvor er det dejligt. Men når man ser tilbage, er det skræmmende, hvor hurtigt de her tre måneder er fløjet afsted. Jeg har både været i Paris med min kæreste, i Alanya med veninderne og ellers pendlet frem og tilbage mellem Varde og Århus, når enten arbejde eller aftaler kaldte det ene sted. Det har været en skøn ferie! Men jeg må nu også indrømme, at jeg glæder mig en lille smule til at komme i gang med studiet igen – ikke mindst for at se mine skønne studiekammerater igen!

Denne opskrift kan jeg vist takke Marie og Cecilie for, da de første gang serverede den for mig. Der skulle kun en portion til, før den blev en af mine yndlings lasagner! Og mon ikke den også kunne blive en af dine……

I stedet for den traditionelle oksekødslasagne med f.eks. mornaysovs, er den her fyldt med kylling og lækre grønsager! Og så er den virkelig nem at lave, når man først har ingredienserne samlet.

Derudover er det en rigtig god ”grund opskrift” at gå ud fra, i det man kan tilføje de ingredienser, som man har lyst og fantasi til. Derfor skal man heller ikke nødvendigvis følge det antal og stk. der står i opskriften herunder, men bare tilføje hvad man kan lide! Jeg tilføjer f.eks. næsten altid friske cherrytomater i halve, da jeg synes, det smager skønt!

En fantastisk lækker lasagne som både kan laves til hverdag og fest!

Opskrift:

En stor lasagne (4-5 pers.)

500 gram kyllingebryst (skæres i tern)
2 løg
4 fed hvidløg
3-4 stk. gulerødder
250 g. champignon
1/2 chili
1 terning kyllingbouillon
1 terning grønsagsbouillon
3 dl vand
1-2 tsk. oregano
2-3 spsk. karry
2 dåser flåede tomater
1 håndfuld frisk basilikum
¼ liter madlavningsfløde
Salt og peber
300-400 gram frossen spinat (alt efter hvad man kan lide)

Desuden:
Fuldkornslasagneplader
Revet ost

Start med at gøre grøntsager og spinat klar. Tø spinaten op og hak den groft. Snit løg, hvidløg og chili fint og svits det i olie i en gryde. Skær gulerødder og champignon i stykker og svits det med. Snit Kyllingen i tern og steg den sammen med grønsagerne i gryden og kom karry i. Kom lidt salt og peber i og lad det koge mens du gør tomatsovsen klar. Det gør du ved at blende de to dåser hakkede tomater og en håndfuld frisk basilikum. Hæld det herefter i gryden sammen med fløden og oregano. Opløs bouillonen i 3 dl kogende vand kom hæld det til sidst i gryden.

Lad det småkoge i 15 min og smag til. Den må gerne være lidt stærk, da spinaten tager noget af smagen.

Smør et ovnfast fad og start med lidt sauce efterfyldt af et lag spinat og til sidst plader. Forsæt sådan til der ikke er mere sauce og slut af med sauce og ost.

Bages midt i ovnen i ca. 30 min ved 180 grader.

Velbekomme!

Skriv et svar

