Anjas fantastiske gulerodsbrud!

          

          

Denne fantastiske opskrift har jeg fået af Anja, som jeg bor med. Det er simpelthen ren luksus hver gang hun bager dem, så nu synes jeg det var på tide selv at få bagt en portion og samtidig få smidt den op på bloggen!

Jeg fik såmænd sidst en af disse dejlige gulerodsbrud her i weekend, hvor fire veninder og jeg vågende op (ret tømmermændsramte) til duften af nybagte brød – så får man ikke en sødere en at bo med!

Så efter i lørdags lovede jeg pigerne, at smide opskriften op, da de bogstavelig talt ikke kunne få nok. Den oprindelige opskrift er fra Stinas fine side lige her, dog med et par ændringer.

Jeg ved ikke helt hvad hemmeligheden bag dem er, men de er simpelthen så luftige, lækre og fyldt med gulerod og solsikkekerner. Derudover er de også gode efter at have været på frost og en gang i ovnen, så hvis man har plads i fryseren, kan man sagtens bage en stor portion.

Næste gang jeg bager dem, tror jeg, jeg vil prøve at erstatte 200-250 g. af melet med grahamsmel eller fuldkornsmel, for at få en lidt grovere version.

Bemærk desuden at dejen laves over to gange!

Opskrift:

ca. 15 store brud

50 g. gær
4 dl. lunkent vand
1 dl. yoghurt naturel
1 dl olie
4 tsk. salt
4 spsk. sukker
1 kg. mel (erstat evt. 250 g. med fuldkorn eller grahams)

Gæren opløses med lunkent vand, hvor efter yoghurt, olie, salt, sukker og mel tilsættes og æltes godt igennem. Her skal der bare gives gas!

Når dejen virker smidig sættes den til hævning i 30 min med et viskestykke over.

2 æg
200 g. revne gulerødder
100 g. solsikkekerner

Tænd ovnen på 200 grader og riv gulerødderne.

Når dejen er hævet, slår du kort luften ud af den, hvorefter du ælter æg, gulerødder og solsikkekerner ind i den. Det er ret fedtet, men sådan skal det være.

Tag en klump og læg den over på bagepladen. Disse gulerodsbrud bliver ikke runde og ens som almindelige boller, så gå ikke i panik over hvordan de ser ud.

De hæver desuden en del i ovnen, så sæt dem ikke for tæt.

Herefter bages de ved de 200 grader i 15-18 min.

Velbekomme!

3 thoughts on “Anjas fantastiske gulerodsbrud!

  1. Pingback: Stop Spild af Mad - en inspirationstråd - Side 40

  2. ser lige at du også bager disse brød, jeg er igang for første gang, syntes det er lidt svært med at få det til at hænge sammen – en lidt underlig måde det sidste i opskriften ikke , men håber de blir gode alligevel mvh Eva

Skriv et svar

