Fuldkornstærte med skinke, porrer og bacon

          

Jeg er virkelig stor fan af tærter, de smager så godt! Derudover har man næsten altid nogle ingredienser og grønsager liggende, som man kan bruge. Den her tærte stammer dog fra, da jeg lavede mad til min mors fødselsdag her i ferien, og ud fra hvor mange der blev spist, kan jeg vist rolig konkludere, at den var en succes!

Jeg bruger som sædvanlig min fuldkorns tærtebunds’ opskrift, som I også kan se i denne tærteopskrift med broccoli, mandler og champignon.

I skal dog ikke føle jer tvunget til at følge opskriften, tilføj endelig bare de grønsager I har lyst til eller lige har liggende 🙂

Og når ja, undskyld der ikke er flere billeder af tærten, især det færdige resultat, men det nåede jeg simpelthen ikke, inden de skulle på bordet.

Opskrift

En stor tærte, 26 cm form. 

Bund:
2 spsk. god olivenolie
1 dl rugmel
1,5 dl hvedemel
1 dl yoghurt naturel
Lidt salt

Fyld:
2-3 porrer (afhængigt af størrelsen)
150 g. skinkestrimler. (Eller parma/serrano skinke)
150 g. bacontern
Peber og salt

Æggemasse:
2 æg
1 lille bæger hytteost
2 dl mælk
100 g. revet ost eller parmesan
Salt, peber og evt. muskatnød

Start med at tænde ovnen på 200 grader alm ovn.

Ælt så ingredienserne til dejen godt sammen og læg den på køl en halv times tid, hvis der er tid til det.

Porrerne skæres i skiver og puttes i en gryde med skinke og bacon, hvor det simrer indtil porrerne er bløde. Imens røres æg, hytteost, mælk, parmesan, salt og peber sammen i en skål, så det er klar.

Tærtenbunden rulles ud (evt. mellem to lag bagepapir – det er meget nemmere) og lægges i formen, hvorefter fyldet fordeles på tærtebunden og æggemassen hældes over.

Tærten bages ca. 45 min. ved de 200 grader. Hvis osten bliver for mørk, lægges et stykke folio over de sidste 10 minutter.

Server evt. med salat og flutes 🙂

Velbekomme!

3 thoughts on “Fuldkornstærte med skinke, porrer og bacon

    • Hej Camilla 🙂

      Åh det er svært for mig at sige. Hvis det er som hovedret til aftensmad, så rækker sådan en tærte til min kæreste og jeg (og så er der lidt til frokost dagen efter). Men hvis jeg har et par veninder på besøg så er 1 tærte nok nok, hvis der er en lækker salat til til 4 piger 🙂

      Kan det bruges?

      Kh Ninna

Skriv et svar

