Skønne flødeboller med marcipanbund!

Hjemmelavede flødeboller er ikke til at modstå! Især ikke når de er lavet på en bund af bagt marcipan, fyldt med luftig guf og penslet med mørk chokolade. MUMS.

Anledningen til disse skønne flødeboller var, at vi hver tirsdag får kage på mit psykologihold og i går var det min tur. Selvom man aldrig går fejl af en dejlig svampet chokoladekage, så havde jeg lyst til at der skulle ske lidt nyt! Jeg surfede lidt rundt på nettet og faldt over et par opskrifter, som jeg sammensat til denne, hvor der ikke skal bruges alle mulige fancy ingredienser 😉

Jeg har nok altid tænkt at, det at lave flødeboller, var en længere proces, men faktisk viste det sig, at det slet ikke var så slemt. Der er en charme over at se hvor flot guffet står på bundene og hvor fint chokoladen lægger sig omkring. Jeg blev så glad undervejr i processen og de færdige flødeboller var fantastiske!

Så hvis man har tid og lyst, skal man endelig bare gå i gang!

Opskrift:

ca 30 stk. 

300 g marcipan
300 g sukker
1 dl vand
1 vaniljestang
150 g past. æggehvider
2 spsk. sukker
200 g. chokolade
evt. 1 dl. olie (til hvis chokolade bliver for drøj)
Pynt: kokos, pistacie osv.

Først skal marcipan bundene laves. Man kan sagtens bare skære marcipanen direkte fra rullen, men jeg valgte at rulle marcipanmassen ud med en kagerulle, så jeg efterfølgende kunne trykke bundene ud i den størrelse jeg ønskede. Jeg ville gerne lave små flødeboller, så jeg brugte et æggebæger. Bundene lægges herefter på bagepapir og bages ved 180 grader i 5-8 min, til de er let gyldne.

Herefter skal guffet laves. Vaniljestangen flækkes og koges op sammen med sukker og vand. Kog det ca. i 2 min.

Æggehviderne piskes let sammen med de 2 spsk. sukker, hvorefter sukkerlagen tilsættes langsomt. Pisk guffet med en håndmikser (eller røremaskine) i 15-20 min, til guffet er helt fast og ikke falder ud af skålen (her blev min tålmodighed virkelig sat på prøve)

Guffet sprøjtes på bundene med en plastiskpose og flødebollerne bages i 5 min. ved 180 grader, så de bliver lidt faste inden chokoladen skal på.

Efter afkøling penslet flødebollerne med smeltet chokolade (hvis chokoladen bliver for drøj, kan man blande det med 1 dl. smagneutral madolie, f.eks. solsikkeolie og toppes med hvad man har lyst til.

Sættes herefter på køl!

Velbekomme!

Skriv et svar

