De bedste hjemmebagte grove burgerboller!

          

          

Der er ikke noget bedre end en god fredagsburger! Især ikke når vejret er så mørkt og trist, som det er i dag. Planen var egentlig at jeg skulle til årets største fredagsbar her i Århus med nogle studievenner, men hvis det fortsætter med at regne og blæse, bliver festen vist flyttet hjem til mig i stedet!

Tilbage til burgeren.. Jeg elsker de her hjemmelavede burgerboller, og man skylder virkelig sig selv (og ikke mindst sin burger) at servere dem med denne lækre bolle. Det er samtidig en lidt grovere version, og hvis man alligevel skal ned og købe burgerboller, så er det næsten lige så hurtigt at lave disse! Man får i hvert fald et rigtig godt resultat ud af lidt anstrengelse.

Hvad du putter i din burger, skal jeg ikke bestemme 😉 Men burgeren på billedet er en kyllingburger med kyllingefilet, guacamole, rucula, agurk, tomat og rødløg. Man kan også lave en mere ”spicy” version med salsa og jalapenos eller en cheeseburger med bøf af oksekøb og smeltet ost.

Jeg lavede kun en halv portion, hvilket jeg fik fire store burgerboller ud af. Den fulde portion får man omkring 8 store eller 12 mellemstore burgerboller ud af.

De kan derudover også sagtens bruges til sandwichbrød!

Opskrift:

ca 10-12 mellemstore boller

50 g. gær
5 dl lunken vand
2½ tsk sukker
1 tsk salt
2 æg
0,4 dl olivenolie
150 g. groft rugmel
100 g. havregryn
500-550 g. hvedemel

Topping:
Æg og sesam

Guacamole (2 pers.): 1 avokado, 3 spsk. creme fraiche, 1 fed hvidløg, citronsaft, salt. Ingredienserne blendes sammen.

Opløs først gæren i det lune vand og rør sukker, olie, salt og æg i. Herefter røres rugmel og havregryn i og hvedemelet æltes i efter behov. Ælt det godt igennem. Lad dejen hæve i 1 times tid og del den herefter i det ønskede antal, rul dem til boller, og tryk dem flade til cirka 2. cm i højden. Herefter skal de hæve 30 min.

Pensel dem med æg og drys med sesam og bag bollerne ved 12 min. ved 210 grader.

Rigtig god weekend og velbekomme!

16 thoughts on “De bedste hjemmebagte grove burgerboller!

  1. Rigtig god og nem opskrift 🙂 erstattede dog noget af hvedemelet med hvid hvedemel (3/4 næsten), det giver lige lidt ekstra fuldkorn, og gjorde dem ikke dårlige 🙂

    Vh Mette

    • God ide Mette 🙂 Nogle gange ønsker kæresten herhjemmme bare helt hvide boller, som dem man køber, og så er det svært at snige særlig meget fuldkorn i 😉

      • Det er rigtigt, har selv en kæreste sådan 😉 men det er netop fordelen med det hvide hvede, det ligner alm hvede, da det jo er helt finmaletfuldkon – dog har det ikke så god hæveevne 🙂
        Men tak for opskriften, er i hvert fald ikke sidste gang de skal bages – og min kæreste sagde da heldigvis god for dem 😉

  2. Er det varmluft eller alm. ovn ved 210 grader? Jeg vil lave dem til min fødselsdag imorgen, så jeg må ikke ødelægge dem (det er jeg god til).

  3. Har du erfaring med hvor mange dage de er friske i? Eller om man eventuelt kan gemme noget af dejen i køleskabet et par dage? 🙂

    • Hej Katrine – undskyld det sene svar.

      Jeg synes hurtigt at hjemmebagt brød bliver lidt tørt, så hvis jeg skal bruge dem et par dage senere, frysere jeg dem med og varmer dem så op i ovnen igen 🙂 Generelt redder en tur i ovnen altid meget.

      Håber du fik bagt dem og de blev gode!

  4. De ser gode ud, kan jeg nøjes med 100g havregryn og så kun bruge hvedemel ( 150g der ellers er fuldkorn? ) så det kun bliver hvedemel og havregryn?

    • Undskyld det sene svar Camilla! Du har sikkert prøvet dig frem nu, men ellers er mit svar ja! Du kan altså ændre meltyperne. Jeg putter dog altid lidt mindre mængder i, hvis jeg udskifter hvedemel med groftmel 🙂

  5. Tusind tak for en lækker opskrift. De er virkelig lækre. Jeg erstatter dog hvedemel med sigtet speltmel, da jeg på nuværende tidspunkt ikke tåler hvedemel. Det blev de ikke ringere af.

  6. Pingback: Maplan uge 18 - Janni from the Blog

  7. Pingback: Madplan uge 20 - Janni from the Blog

Skriv et svar

