Nem aftensmad: Tasty tun salat fra New Zealand!

Da jeg var i New Zealand med pigerne for snart halvandet år siden, havde vi en rejsemappe med al muligt information. Den mappe faldt jeg over den anden dag og havde helt glemt den bunke af opskrifter jeg havde samlet ind undervejs på rejsen. Udover tradtionelle kiwi opskrifter, fandt jeg denne lækre opskrift på en tun salat, som sagtens kan serveres som aftensmad og efterfølgende madpakke.

Sød kartoffel smagte jeg første gang i NZ, da vejrforholene er perfekte til sød kartoffel og de derfor bruger den meget i deres madlavning. Efter lidt research har jeg fundet ud af, at den faktisk ikke er i familie med kartoflen, men i stedet er en rodfrugt. Jeg er ikke rigtig stødt på den herhjemme, men var så heldig at finde den i Bazar Vest her i Aarhus. Jeg har dog fået at vide, at den sagtens kan findes i alm. butikker. Men nok om det! Salaten er spændende og mætter på en dejlig måde og så kan I jo mixe den, som I har lyst.

Opskrift:

Rucula (eller en anden salat)
200 g. søde kartofler (pastinakker kan også bruges)
2 æg
1 dåse tun i vand
1 rød peber
1 tsk hakket mandler
1 håndfuld bønner eller ærter (jeg bruger frosne)
1 dl. knækkede hvedekerner

Dressing:
3 spsk. light mayonnaise
1 tsk. soya
2 tsk. citronsaft
½ tsk. karry
1 tsk. honning

Start med at koge æggene 9-10 min til de er hårdkogte. Kog derefter de knækkede hvedekerner, som anvist på pakken og lad det køle af.

Skær herefter den søde kartoffel ud i små stykker og steg på en pande til de er gyldne.

Snit salat, peber og mandler og bland ingredienserne til dressingen.

Til sidst blandes salaten og dressingen vendes i.

Velbekomme!

Skriv et svar

