Lækker grønsagstærte med butterdejsbund!

Efter en øv-oplevelse i weekenden, hvor jeg fik stjålet min taske med min iphone, kamera, kort og penge i, er jeg mest i humør til at lave ting jeg har lyst til, hvilket vil sige, at smide en skøn opskrift herind! Der er efterhånden en del, der kommer og spørger mig, hvordan jeg finder tid til det hele, både bloggen, video loggen med min kæreste og så studiet, og svaret er nok, at den er blog er min selvforkælelse! Så  det er intet problem for mig at finde tid til. Og jeres søde respons på de ting jeg smider ind, gør det bare endnu mere fantastisk!

Denne opskrift har jeg fået af min søde veninde Simone, som vist igen har fået den af en veninde – gode opskrifter bliver sendt meget rundt 😉 Det er en lidt anderledes tærte i forhold til hvad jeg plejer at lave, fordi bunden er af butterdej og ikke fuldkorn. Jeg er dog sikker på man sagtens kan erstatte bunden med en alm. fuldkornsbund, hvis man vil, men denne tærte fortjener virkeligt at blive lavet præcis som opskriften siger! Hovedingrediensen er nok basilikummen (enten frisk eller tørret) som sammen med grønsager og skinke giver den en dejlig smag. Serveret med lidt salat er den en skøn aftensmad 🙂

Opskrift:

1 tærte.

Dej:
200 g mel
15 g gær
2/3 dl mælk
2 æg
1/4-1 tsk fint salt
60 g blødt smør

(Hvis man ikke har tid og lyst til selv at lave bunden, kan man købe en færdig butterdejsplade)

Fyld:
2 gulerødder
2 porrer
En håndfuld champignon
En halv eller en hel pakke skinkestrimle/kyllingetern
1 spsk frisk eller tørret basilikum
salt og peber

Æggemasse:
2 æg
½ maizena madlavningsfløde
Salt og peber
Evt. lidt muskatnød

Lun mælken til den er lillefingervarm, put gæren i og lad det trække til gæren er opløst. Tilsæt så mel, æg og salt og ælt dejen til den er blød og ensartet. Ælt herefter smørren i lidt af gangen og stil dejen til hævning et lunt sted en times tid.

Riv gulerødderne og snit porrer og champignon, kom lidt olie i en gryde og svits det med salt, peber og basilikum i et kvarters tid. Bland til sidst skinken i.

Når det er ved at være færdig piskes æg og madlavningsfløde sammen og smages til med krydderier.

Dejen æltes hurtig igennem og enten rulles ud eller fordeles i formen med fingrene. Fordel fyldet i formen, hæld æggemassen over og bag den ved 200 grader i 40-50 min til den er gylden og æggemassen er stivnet.

Velbekomme!

4 thoughts on “Lækker grønsagstærte med butterdejsbund!

  1. Hejsa! Jeg skal lave din tærte, og kunne ikke finde Maizena madlavningsfløde, så jeg købte en fra Arla (karolines køkken 5 dl) . Kan du huske hvor mange deciliter der skal i tærten?

    • Hej Anne 🙂
      Godt spørgsmål. Jeg mener, der er 250 ml i den fra Maizena, altså 2,5 dl. Og det må så være det halve af det. Hvis du putter omkring 1,5-2 dl i, så tror jeg det er fint. Hvis du synes det er for lidt, kan du hælde lidt ekstra i tærten.

      God dag,

      Ninna

Skriv et svar

