Foccacia brød

          

Man er ikke i tvivl om, at det er efterår med det vejr, de lover her i ugens løb. I dag er det i hvert fald suppevejr! Så hvorfor ikke lave karrysuppen med fersken og kylling, som du finder lige her, og så bage dette dejlige brød til? 🙂

Jeg er selv taget hjem til Varde på efterårsferie, hvor jeg skal arbejde i Blåvand de næste par dage, inden familien og jeg tager til København på weekendtur. Det glæder jeg mig helt vildt meget til, og så siger vejrprognoserne, at det faktisk skulle blive bedre vejr i weekenden.

Tilbage til brødet. Det er et skønt brød, som er god til supper, men som også passer til mange andre retter. Jeg lavede det bl.a. til buffetten til min mors 50 års fødselsdag 🙂 Det er nemt og hurtigt. Jeg brugte desuden økologisk hvedemel fra Søris (som I kan se på billederne), som jeg har fået i gave af mine søde kusiner og deres mor, og jeg er helt vild med den! Den giver brødet lidt ekstra kvalitet.

Opskrift:

1 lille bradepande

1/4  l koldt vand
25. g gær
1/2 dl olivenolie
10 g salt
5 g sukker
200 g durum mel
200 g hvedemel
Lidt olivenolie, tørret rosmarin og saltflager til at strø over.

Start med at oplæse gæren i vandet og tilsæt salt, sukker og olie. Kom melet i lidt af gangen og ælt godt igennem, til dejen er forholdsvis blød. Kom bagepapir og lidt olivenolie i bradepanden og og tryk dejen ud i (det går nemmere, hvis man tager lidt olivenolie på fingrene). Drys med rosmarin og lad brødet hæve 45 min. inden det bages ved 180 g. i 30 min. og til sidst dryppes med lidt olivenolie og saltflager.

Velbekomme!

Skriv et svar

