Chokolademousse med mandelkrokant og appelsin

Ååååh så bliver det næsten ikke bedre. Denne fantastisk lækre chokomousse lavede min søde veninde Charlotte til os en lørdag aften, hvor den stod på hjemmelavet pizza og hygge. Den smager så godt og er let og lækker! Fyldt med chokolade, et strejf af appelsin og en dejlig topping af mandelkrokant.

Og ikke nok med, at den er let at lave, så kan den også laves i rigtig god tid, da den skal stå på køl indtil servering.

Inspirationen fik vi fra Mette Blomsterbergs fine opskrift lige her.

Jeg glæder mig desuden helt vildt til på mandag, hvor Anders har fødselsdag. Jeg elsker at fejre fødselsdage og jeg elsker især at lave en dejlig fødselsdagsmiddag 😉

Jeg glæder mig til at dele det med jer! I kan se frem til andebryst med orangekartofler og blødende hjerte med vaniljeis.

Og nå ja – indstillingerne har åbenbart ændret sig her på WordPress, så hvis I undrer jeg over at billederne står forkert på nogle af opskrifterne, så er jeg ved at få styr på det.

GLÆDELIG J-DAG!

Opskrift:

ca. 8 glas (alt efter størrelse)

Mandelkrokant:
70 g. mandler
100 g. sukker
Appelsinskal fra 1 appelsin (saften skal bruges i moussen)

Chokolademousse:
125 g. mørk chokolade 70%
100 g. pasteuriseret æggeblomme
75 g. sukker
1 ¼  dl. pasteuriseret æggehvide
1 spsk. sukker
Appelsinsaft fra ½ appelsin

Start med at lave mandelkrokanten ved at smelte sukkeret på en pande til det er gylden. Hak mandlerne og rist dem i sukkeret i nogle sekunder, hvorefter det hele hældes ud på et stykke bagepapir. Hak krokanten groft, når den er kølet af.

Herefter skal moussen laves. Hak chokoladen fint og smelt den forsigtigt over et vandbad. Imens piskes æggeblommerog de 75 g. sukker sammen til en tyk æggesnaps med en håndmikser.
Herefter piskes æggehviderne og den ene spsk sukker sammen til en luftig og sej masse.

Kom æggesnapsen op i den smeltede lune chokolade og pisk godt. Tilføj hurtigt appelsinsaften og pisk igen godt.

Tilføj 1/3 del af de piskede hvider til æggesnaps/chokolademassen og pisk det godt. Vend herefter chokoladedelen op i de resterende piskede æggehvider og VEND det forsigtigt sammen. Det er vigtigt at luften ikke bliver slået ud af æggehviderne.

Fordel til sidst chokolademoussen i glassene. Her brugte vi bare en frysepose som sprøjtepose. Start evt. med et lag mandelkrokant i bunden og fyld med mousse. Sæt glassene på køl indtil servering, hvor den sidste mandelkrokant puttes på lige inden servering.

Velbekomme! 

4 thoughts on “Chokolademousse med mandelkrokant og appelsin

  1. Hvor lyder det bare til at være en lækker kombi 🙂 Den tror jeg, at jeg vil lave til mine gæster på lørdag, men du skriver at der i mandelkrokanten skal bruges appelsinskal fra 1 appelsin. Skal skallen med på panden sammen med mandlerne eller hvornår bruger du den ? 🙂

    God aften.

    MVH Kia & Christian

Skriv et svar

