Skønne boller med kanel og rosin

        

I dag er det Anders’ fødselsdag!! Og som jeg fortalte den anden dag glæder jeg mig til at komme igang med middagen til i aften. Til hovedret skal vi have andebryst med orangekartofler og grønsager på panden og til dessert skal vi have blødende chokoladehjerte med vanilje is. Mums 😀

Men opskriften i dag er lidt en anden. Det er nemlig disse fantastisk kanelboller med rosin, som jeg for første gang bagte den anden dag.

Historien bag kanelboller er, at en af mine gode venners far laver de bedste kanelboller, som jeg efterhånden har været så heldig at smage et par gange. Jeg når hver gang at tænke, at jeg selv skal have nogen bagt og nu blev der endelig gjort noget ved det. De smager simpelthen så skønt og kan sagtens spises uden noget til eller med et lag smør.

Og så er de jo perfekte her til jul, da kanelen gør dem lidt julet 😉 Så hvis du er til kanel og rosiner, så lov mig at prøve dem.

Opskrift:

ca 12 stk.

3 dl vand
2 dl. yoghurt neutral (eller andet lign. produkt f.eks A38)
50 g gær
1 spsk. salt
1 spsk. sukker
2 (måske 3) spsk. kanel (kommer an på, hvor meget du kan lide kanel)
2 håndfulde rosiner
1 æg
150 g havregryn
500 g. hvedemel

Start med at blande yoghurt, vand og gær. Tilføj så sukker, salt, kanel og æg og herefter havregryn, mel og rosiner og rør til dejen får en grødlignende konsistens.

Lad dejen hæve i skålen et lunt sted i min. 30 minutter.

Læg bollerne på en bageplade med en ske og lad dem herefter hæve i yderligere 30 min.

Pensl bollerne med æg, drys med havregryn og bag dem ved 200 grader i 20 min.

Velbekomme!

2 thoughts on “Skønne boller med kanel og rosin

Skriv et svar

