Andebryst med appelsin og smørstegte kartofler

        

        

Som I måske har læst havde kæresten fødselsdag i mandags og jeg så derfor snittet til at lave en lækker middag. Menuen passer perfekt til Mortensaften og bestod af:

Andebryst marineret i appelsin/hvidløg, smørstegte kartofler, orangesovs og stegte grønsager.

Det var virkelig lækkert og ikke særlig krævende eller svært at tilberede. Nogle “frygter” måske andebrystet, men det eneste man skal gøre er at marinere den, lynstege på panden og give den 15-20 min i ovnen. Jeg forstår egentlig ikke, at jeg ikke laver and noget oftere, for det smager så godt! Det er en skam at det mest bliver lavet herop til jul. Det kan være I har nogle gode opskrifter med and? 🙂

Jeg håber, I kan bruge det til lidt inspiration, når det på søndag er Mortensaften.

Opskrift:

2 pers.

Andebryst:
2 andebryst (a ca. 200 g.)
1 appelsin
1 fed hvidløg

Smørsteget kartofler:
Små kartofler
2 spsk smør
Revet appelsinskal
1 tsk rosmarin

Orangesovs:
1/4 fløde
1 lille løg
Appelsinskal (revet)
1 Grønsagsboullion
2 dl vand

Grønsager:
1/2 broccoli
1 rødløg
1 rød peber
200-250 g. champignon

Start med at ridse fedtet på andebrystet helt ned til kødet og mariner med appelsinskal, presset hvidløg, salt og peber. Læg brystet på køl, så krydderierne kan trække ind.

Lav herefter orangesmørret ved at blande to spsk. smør med lidt appelsinskal.

Vask kartoflerne grundigt og skær dem i halve. Put dem i en gryde med vand og sæt dem til at koge. Når vandet koger, skal de have ca 15-20 min. Vandet hældes fra og de hældes op i et ildfast fad, vendes i orangesmørret og drysses med rosmarin.

Herefter skal sovsen laves. Snit løget og svits det i lidt smør i en gryde sammen med appelsinskal. Tilføj herefter næsten al fløden og en grønsagsboullionterning, der er opløst i vand. Smag til med salt og peber og lad sovsen simre.

Tænd ovnen på 180 grader og snit grønsagerne i passende stykker.

Tag en pande frem og læg andebrystet med skindsiden ned af herpå, mens panden stadig er kold. Varm langsomt panden op, så fedtet bliver stegt af. Steg den cirka 5 min. på skindsiden og 2 min. på den anden side.

Herefter lægges andebrystet i et ildfast fad og sættes i ovnen sammen med fadet med kartofler. Lad andefedtet blive på panden og steg grønsagerne her i.
Andebrystet skal have ca. 15-20 min i ovnen alt efter, hvordan man vil have kødet, og kartoflerne skal bare blive i ovnen indtil kødet er helt færdig og skåret ud.

Skær kødet ud i smalle skiver og server med kartofler, grønsager og sovs.

Velbekomme!

Skriv et svar

