Julemandler med chokolade og lakrids

En fantastisk julegodte (som også godt kan spises, selvom det ikke er jul).

Jeg var i fredags forbi min søde veninde, Cecilie, og hendes rumbo havde simpelthen lavet de mest fantastisk chokolade/lakrids mandler. Jeg kom med det samme til at tænke på Summerbirds lakridsmandler, som min mor elsker. Den her model minder virkelig meget om dem. Så hvis du er til mandel, mørk chokolade og lakridspulver, så er det bare med at komme igang.

Jeg har faktisk gået og troet, at lakridspulver var ret dyrt, men det kan eftersigende findes til 10 kr i Løvbjerg. Så det skal jeg have fat i imorgen.

Derudover er der en lille opdatering på mit liv. Jeg er flyttet sammen med min kæreste (hvilket er virkelig skønt), men vi får først internet i lejligheden d. 5. december, så I må bærer over med mig. Jeg skal nok lægge en masse lækre ting ind, når det er muligt.

Nå, tilbage til opskriften. I skal lige være opmærksomme på at mandlerne skal bages i ovnen før de laves. De kan selvfølgelig godt laves uden at blive bagt, men de smager bare så godt efter en tur i ovnen!

Opskrift:

Mandler (efter hvor mange du vil lave=
200 g. mørk chokolade
Lakridspulver

Start med at tænde ovnen på 200 g. i det mandlerne skal bages først. Når ovnen er varm, sættes de ind på en bageplade og bager i 10 min. Det giver dem en virkelig lækker smag!

Når mandlerne er kølet af, smeltes chokoladen.

Når chokoladen er smeltet, dyppes mandlerne enkeltvis her i og lægges på en plade med bagepapir. Lakridspulveret drysses på når chokoladen er størknet.

Velbekomme!

7 thoughts on “Julemandler med chokolade og lakrids

  1. Søde Ninna!
    Har du forslag til, hvis det nu ikke lige er lakridspulver man kan lide, hvad man så evt. ellers kunne drysse over chokomandler?
    Og, hvordan sikre jeg mig, at der kommer et ordentlig lækkert lag chokolade om mandlerne, så det ikke bliver for tyndt.
    Kh

  2. Hej Stinne!

    Uh ja, jeg har også overvejet andre ting. Man kan f.eks vende dem i kokos eller chokoladepulver (hvis man bare ikke kan få nok chokolade).

    Jeg havde ikke problemer med at chokoladen blev for tynd – tværtimod. Men ellers kan du jo dyppe dem ad flere gange 🙂

    Lad mig lige høre, hvis du laver dem med andet end lakrids 🙂

  3. De ser simpelthen så lækre ud! Hvordan får du chokoladen til at blive så fin og ensartet rundt om mandlen? Når jeg har forsøgt, er de desværre blevet meget ujævne , og ikke lige så pæne som dine.

    • Hej Ida!

      Hm godt spørgsmål. Det undrer mig lidt, at dine blev sådan. Kan du have varmet chokoladen for meget, så den skiller? Jeg brugte en grillpind, stak den i mandlen og vendte den så i chokoladen, det fungerede fint.. Men heldigvis smager de jo altid godt, uanset hvordan de ser ud 😉

Skriv et svar

