Flødekarameller med mandel

Flødekarameller

Flødekarameller

FlødekaramellerMin veninde Katrine laver altid de lækreste flødekarameller og her op til jul besluttede jeg mig for at gøre hende kunsten efter 🙂  Jeg ville nemlig lave nogle juleæsker med dejlige julegodter og det var de jo perfekte til.

Sukker, fløde og glukose er de eneste tre ingredienser, der er nødvendige for at lave disse lækre karameller. Grundopskriften er Mette Blomsterbergs opskrift, som kan findes lige her. 

Ud fra grundopskriften kan man lave mange forskellige varianter. Jeg valgte at putte lidt hakkede mandler i for at give lidt mere bid. Andre forslag kunne være hakkede peanuts eller at dyppe de færdige karameller i chokolade.

Efter min første omgang af disse skønne karameller må jeg sige, at man virkelig får et fantastisk resultat ud af minimal ydelse! Så det er bare med at komme igang 🙂

Opskrift:
Ca. 50 karameller. 

0,5 l. piskefløde
250 g. sukker
125 g. glukosesirup (kan købes i f.eks. kvickly)

Hæld alle ingredienserne i en gryde og varm det op til det koger. Lad ingredienserne koge indtil karamellen er gylden og meget tyktflydende. Her skal man være tålmodig – jeg tror det tog omkring 1,5 time, før min karamel blev tyktflydende. Rør i den reglmæssigt, men mest i slutningen. Undervejs tilsatte jeg de hakkede mandler.
Karamellem er færdig, når den slipper grydens bund. Jeg tjekkede ved at tage en teske af karamellen og lægge den ud på et kold køkkenbord. Herefter kan man hurtigt mærke om det er den rette konsistens, eller om den er for blød. Hvis den er for blød skal massen have lidt mere tid.

Herefter tages gryden af varmen og hældes op i en beholder (ca. 18×18), der er foret med olieret bagepapir på både bund og sider (husk smagsneutralt olie!). Til sidst lægges et stykke olieret bagepapir på toppen og beholderen stilles ved stuetemperatur til næste dag (eller min. 4-6 timer).

Dagen efter skæres karamellerne ud i ønskede stykker og pakkes ind i bagepapir.

Velbekomme!

Skriv et svar

