De bedste fastelavnsboller!

Fastalavnsbolle

Foldning        Dejen i firkanter

FastelavnsbollerHvert år efter nytår går jeg og venter på det bliver februar, så jeg kan lave den første portion af disse fantastiske fastelavnsboller! De er så gode, og jeg bager dem ofte 3-4 gange her op til fastelavn. Og det er ikke kun mig der elsker dem, alle der smager dem, er ellevilde.
Da jeg lavede dem her den anden dag, gik det op for mig, at jeg virkelig nyder at finde min opskrift bog frem og læse mine yndlingsopskrifter. Siderne er fyld med dejrester, men sådan skal det jo være!
Som fyld får I opskriften på creme, som jo nok er det originale fyld, men derudover bruger jeg altid Nutella i det halve af bollerne. Det smager sååå godt, og så er der altid nogen, der ikke er så glade for cremen 🙂

Håber I har en dejlig januar måned derude!

Opskrift:
ca 20 stk.

Dej:
2 dl. mælk
75 g. gær
1. tsk salt
200 g blødt smør
50 g. sukker
1 æg
500 g. mel

Cremen:
2 æg
2,5 dl. mælk
1 tsk. vaniljesukker
1 spsk. majsstivelse (jeg bruger Maizena)
2 spsk. sukker

Eller: Nutella eller marmelade fyld.

Man kan med fordel lave cremen først, så den når at blive kold. Jeg plejer dog at lave den, mens dejen til bollerne hæver og sætter den så i et koldt vandbad. Det bestemmer man selv 🙂

Ved bollerne starter man med at smuldre smørret med halvdelen af melet i en skål. Tag herefter en anden skål frem og lun mælken til den er lillefingervarm (jeg giver den ca. 45 sek i mikrobølgeovnen). Rør gæren ud i og bland det sammen med smør/mel blandingen. Tilsæt så salt, sukker, æg og næsten resten af melet. Dejen skal nu æltes, men pas på med melet, for den skal være så blød, at man næsten ikke kan røre ved den, uden at den klister på fingrene.

Når dejen er æltet, skal den hæve i min. en halv time et lunt sted. Tænd ovnen på 200 grader.

Imens laves cremen. Alle ingredienserne piskes sammen i en gryde og der piskes konstant indtil det koger og cremen bliver tyk. Husk at smage den til. Sæt herefter gryden i et koldt vandbad, så cremen bliver kold.

Når dejen er hævet, deles den i tre dele og hver del rulles enkeltvis ud på bordet i ca. en halv centimeters tykkelse. Skær den ud i firkanter på omkring 8×8 centimeter.
Sæt en klat kagecreme eller nutella midt på firkanten, fold hjørnerne op mod midten og luk den godt, så der ingen huller er. Sæt den på en bageplade med bagepapir med sammenfoldningen nedad.

Lad bollerne hæve 15-30 min. på pladen og bag dem herefter ved 200 grader i 15 min til de er fyldenbrune.

Server fastelavnsbollerne straks med et lag glasur eller opbevar dem i køleskabet eller fryseren . Når de senere skal nydes, lunes de et par minutter i ovnen og pyntes med en lag glasur.

Velbekomme!

Fastelavnsboller

One thought on “De bedste fastelavnsboller!

  1. Pingback: Skøn rugbrødslagkage med hindbærcreme « foodinmybelle

Skriv et svar

