Super gode knækbrød

knækbrødSå nærmer starten på et nyt semester sig. På mandag er det tilbage til teorier og forelæsninger, så jeg gør alt hvad jeg kan for at nyde de sidste feriedage! Det holder mig dog ikke fra at få gjort til rent her sidst i ferien og ikke mindst lave en masse lækker mad 🙂 Jeg glæder mig især til weekenden, hvor min bedsteforældre og forældre kommer på besøg. Så skal der bare hygges! Og ikke mindst, skal mormor og morfar op i Aros’ flotte regnbue og se ud over Aarhus. Det bliver en skøn weekend.

De her knækbrød bager jeg engang imellem, når jeg mangler en eftermiddagssnack. De er både gode til den lille sult og til at have med i madpakken. De smager så skønt og er fyldt med gode sager. I får her en god opskrift, men den kan varieres lige, som man har lyst 🙂

Opskrift:
ca. 2 bradepander

1 dl. græskarkerner
1 dl. sesamfrø
1 dl. havregryn
1 dl. solsikkekerner
1 dl. hørfrø
3 1/2 dl. rugmel
2 dl. koldt vand
1 1/4 dl. olivenolie
1 tsk. bagepulver
2 1/2 tsk. havsalt

Tænd ovnen på 200 grader varmluft.

Kom alle ingredienserne i en stor skål og rør det sammen med en håndmikser. Når blandingen er jævn, deles den i to. Tag hver portion og rul dem ud mellem to stykker bagepapir (helt tynd) og læg dem på hver sin bageplade.

Skær firkanter eller anden ønsket form i dejen med en kniv eller en pizzaskærer og bag dem i ca 15 min. ved 200 grader.

Tag bagepladen ud. Hvis stykkerne stadig er lidt bløde, bages de yderligere fem minutter. Når de er færdige, skal de køle af inden de knækkes fra hinanden.

Opbevar i lufttæt beholder.

Velbekomme!

Knækbrød

Skriv et svar

