Grahamsbrød og boller

Grahamsburgerboller

GrahamsbollerGrundopskriften kan altså varieres på mange måder, hvilket jeg altid benytter mig af. De ville også være rigtig gode som sandwichbrød eller suppebrød og man kan evt. prøve at lave en kombination med gulerødder eller spinat.

Jeg kom forresten i tanke om en ting. Min kæreste og jeg laver hver uge madplan og sparer derved både penge og tid og jeg overvejer at dele den med jer hver uge, for at give lidt inspiration. Hvad siger I til det?

Nå, her får i grundopskriften på grahamsboller:

Opskrift:
ca 15 boller eller 10 burgerboller.

6 dl lunken vand
50 g gær
2 spsk sukker
1 tsk salt
2 spsk olivenolie
900 g. grahamsmel
200 g. hvedemel
Tilsæt evt en slat: solsikkekerne, græskarkerne, hørfrø, havregryn, gulerødder, spinat, efter lyst!

Start med at opløse sukker og gær i det lunkne vand. Tilsæt så lidt af melet og dernæst olie og salt. Rør godt rundt med en grydeske og hæld herefter næsten al det sidste mel i (pas på dejen ikke bliver for mættet).

Hæld dejen ud på et bord og ælt godt! Reglen er, at jo længere tid der æltes, jo mere luftig og sprød bliver det færdige brød. Så det er bare med at komme igang og blive ved. 10-15 min vil være optimalt! Jeg fik faktisk lidt sved på panden…

Herefter sættes dejen til hævning et lunt sted i minimum 30 min. Når dejen er hævet, formes de ønskede brød, som så igen får lov at hæve min 30. min. Tænd ovnen på 180 grader, pensl brødene med vand (+ evt frø på toppen) og bag dem 15-20 min, til de er gyldne 🙂

De overskydende brød kan sagtens fryses ned.

Velbekomme!

Grahamsburgerboller

Skriv et svar

