Kyllingedeller med spinat og solsikkekerner

Frikadeller
FrikadellerDer er gået lidt spinat i den her den sidste uge. Jeg har længe gerne ville lave de her skønne kyllinge/spinat frikadeller, som jeg har set rundt på diverse blogs. Jeg har taget det, jeg kunne bruge fra diverse opskrifter og fundet frem til min favoritopskrift. De blev rigtig gode og er et godt alternativ til den almindelige delle 😉 Jeg valgte at hakke en lille håndfuld solsikkekerner og putte i, for at give lidt at bide i. Det smagte rigtig godt! Hvis man ikke er så meget til det, kan man i stedet putte hvide sesam i.
Der er som sagt gået spinat i den, og der kommer derfor også en opskrift ind på spinat/grovboller i løbet af de næste par dage.
Opskrift:
ca 18 stk
 
500 g. hakket kyllingekød
6 kugler spinat fra frost, optøet
1 lille håndfuld basilikum
1-2 fed hvidløg
½ dl. hakket solsikkekerner
1/2 dl. havregryn
3 spsk. mel
salt, peber
Citronsaft
__
Alle ingredienserne pånær solsikkekerner blandes og blendes med en stavblender eller puttes i en blender og blendes. Når farsen er jævn, hakkes solsikkekernerne og blandes i. Lad evt. farsen hvile en halv times tid inden stegning.
__
Frikadellerne formes og steges evt på panden eller sættes på en bradepande og bages ved 200 grader i 20 min. (vend dem halvvejs).
Vi fik dellerne til et par skiver hjemmebagt rugbrød, men ellers kan man evt. lave en god pastasalat 🙂
hh
Velbekomme!
Frikadeller
Skriv et svar

