Boller med spinat og kerner

Spinatboller

Spinatboller

SpinatbollerJeg har fundet en god grundopskrift på en lidt sundere udgave af brød og hver gang jeg bager dem, bliver det en ny version. Den her gang blev det til en endnu sundere version, fyldt med spinat og fuldkornsmel 🙂 De blev virkelig gode og er faktisk ret hurtige at lave. Jeg bager altid en stor portion, så der kan komme en omgang i fryseren.

Næste gang vil jeg mikse spinat og gulerod og så lave dem lidt større og mere flade, så de kan bruges som sandwichsbrød 🙂

Opskrift:
18 boller

6 dl lunken vand
50 g gær
1 spsk honning (eller 2 spsk sukker)
1 tsk salt
2 spsk olivenolie
900 g. fuldkornsmel
200 g. hvedemel
150 g. optøet spinat fra frost (5-6 kugler)
1/2 dl. femkornsblanding
1/2 dl. solsikkekerner.

Opløs gær og honning i vandet og tilsæt lidt af melet. Rør godt rundt og tilsæt så salt og olie. Herefter tilsættes spinat og kerner og til sidst næsten resten af melet. Gem lidt af melet og vent og se, om alt skal bruges 🙂 Ælt godt og sæt herefter dejen til hævning et lunt sted i minimum 30 min. Form bollerne, pensl dem med vand og drys med havregryn. Lad dem efterhæve i 15-30 min. og bag dem ved 180 grader i 15-20 min til bunden er gylden.

Kan sagtens fryses 🙂

Velbekomme!

2 thoughts on “Boller med spinat og kerner

Skriv et svar

