Et uforpligtende forhold

Det er lige, hvad det er. Uforpligtende, fleksibelt og ikke mindst en MONEYSAVER. Første gang jeg hørte det, synes jeg det lød røvsygt – at sidde og lave til madplan til hele ugen. Men det skulle virkelig vise sig, at jeg tog fejl.

Allerede en uge efter kæresten og jeg var flyttet sammen, besluttede vi os for at sætte os ned og lave en madplan, hvilket der var der flere grunde til.

1. For det første har vi et madbudget der hedder 2000 kr. i måneden. Nogle vil nok synes det er meget, mens andre vil synes det er lidt. God mad og frihed omkring det betyder meget for os begge, så derfor har vi valgt hellere at sætte for meget, end for lidt af.
2. For det andet er jeg virkelig god til impulskøb. Jeg kan blive helt væk i supermarkeder, fordi jeg liiiige finder noget, jeg synes er spændende. Og det er virkelig dumt!
3. For det tredje sparer vi virkelig meget tid. Både ved at vi kun handler ind én gang om ugen og ved, at vi ved, hvad vi skal have og spise.

Én ting er dog især vigtigt, når vi laver vores madplan. Vi sidder ikke diktatorisk og skriver hvad vi skal have hver dag. Det passer simpelthen ikke til vores hverdag, hvor aftensmaden ikke skal være det der afgør, om man kan lave en aftale eller ej. I stedet køber vi hver uge ind til ca. 5 retter, så vi ved vi har det. I ugens løb finder vi så ud af, hvad der passer ind hvornår 🙂 Og det fungerer virkelig godt!

Så efter snart tre måneder må jeg sige, at jeg synes det er skide smart! Vi sparer mange penge ved kun at handle en gang i ugen, samtidig med at man mindsker sit madspil, når man kan planlægge sine måltider og genbruge rester.

Jeg er derfor begyndt at dele vores madplaner med jer og håber, de vil inspirere.  Af og til vil der være billeder og/eller opskrift, andre gange vil der ikke. Det må I bære over med 🙂

Se de to første madplaner her:

Madplan #1
Madplan #2

Skriv et svar

