Uimodståelige pulled pork burgere!

Pulled pork

Rub      Nakkefilet

Færdig pulled pork

Pulled pork

Indtil for et par måneder siden var pulled pork fuldstændig ukendt for mig. Men jeg skal hurtigt inddrømme at da jeg første gang så de lækre billeder på diverse blogs, var jeg solgt!

Pulled pork er i bund og grund et godt stykke nakkefilet, som efter at være blevet gnubbet ind i en rub og langtidsstegt i ovnen, kan trækkes fra hinanden med to gafler. Kødet er så saftigt og mørt, at mine tænder løber i vand bare ved tanken. Kødet er fantastisk en en luftigt burgerbolle med hjemmelavet coleslaw!

Hvis det er første gang du står over for sådan en omgang, så bare rolig! Det eneste du skal bruge er en nakkefilet, en god barbecue rub, et stegetermometer og en ovn. Oprindeligt skal den laves på grillen, man da det nok ikke er en god ide at fyre op for her i lejligheden, laver jeg den i ovnen og det fungerer fint! Det eneste der kræver noget af dig, er at lave en god marinade og holde øje med temperaturen i kødet, mens det steger.

Start med forberedelser 1-2 dage før severing. Hvis det skal serveres lørdag aften, start så med at marinere nakkefileten i løbet af torsdagen eller fredag morgen senest.

Reglen ved pulled pork er, at kødets kernetemperatur ikke må overstige ca. 95 grader. Når kødet når en temperatur på 93-95 grader, er det klar til servering!

Opskrift:
1 kg. nakkefilet giver ca. 10 store burgere.

Marinade/rub:
Jeg laver den altid ud fra, hvad jeg lige har i skabet og ellers følger jeg nogenlunde dette:
50 g. brun farin (ellers mørk sirup)
1 dl. barbecuesauce
Røget paprika
Alm. paprika
2 spsk. salt
2 spsk. peber
1/2 dl æbleeddike (eller æblejuice)
1 tsk. chiliflager

Tilbehør:
Burgerboller
Coleslaw

Elektronisk stegetermometer er nødvendigt, for at kunne følge med i kødets kernetemperatur, som ikke må komme over 95 grader!

Mix alle ingredienserne sammen og grub nakkenfileten godt ind i marinaden. Skær evt. nogle riller i kødet, som det kan trække ned i. Læg herefter kødet på køl pakket godt ind i film og lagt i en pose.

På dagen hvor kødet skal spises, står jeg op kl 06 og tænder ovnen på ca. 110 grader. Imens ovnen bliver klar, lægges svinet (bogstaveligt talt) i et ildfast fad, hvor al marinaden fra posen hældes over. Når ovnen er klar, sættes fadet med kødet ind uden noget dække over. Hvornår kødet er færdig kan afgøres ud fra ÈN ting: kødets kernetemperatur! Når temperaturen når 93-95 grader, er det færdigt. Hvis temperaturen overstiger dette, bliver kødet tørt og kedeligt, så det er vigtigt at have et godt stegetermometer. Jeg brugte et elektronisk et, så jeg hele tiden kan holde øje med temperaturen.

Når temperaturen når omkring 94 grader, tages kødet ud og kan nu trækkes fra hinanden med to gafler!

Server det fantastiske kød i en hjemmelavet burgerboller med en god hjemmelavet coleslaw til.

Hvis I ikke får spist al kødet, kan det sagtens varmes igen dagen efter. Hæld blot et par spsk. æblejuice ved kødet og lun det op ved middel varme i ovnen.

Coleslaw

Velbekomme!

Skriv et svar

