Min bedste fødselsdagslagkage!

Lagkage

Lagkage

Lagkage

Her får i et hit af en lagkage! Man skal virkelig ikke tage fejl af en god, hjemmelavet lagkage – den smager bare fantastisk! Fyldet kan man selvfølgelig altid variere, men jeg bliver ved med at vende tilbage til denne lækre kombination af hindbær og rutebil fyld! Den er nem at lave og tager som sådan ikke så lang tid. Jeg bager ikke altid selv lagkagebundene…. Det er simpelthen så nemt at købe dem! Men den her gang gjorde jeg, og det var virkelig også nemt og SÅ lækkert! Så hvis der er tid og overskud, skal du helt sikkert bage dine egne.

Jeg fandt en opskrift på nettet, men synes ikke helt der var nok til tre bunde, så jeg har selv mikset lidt sammen, for at der var nok.

Og hvad sker der lige for mit kreative hjørne hvad angår pyntning?! Jeg plejer altid at gå i panik, når kager skal pyntes, men med lidt hjælp fra min veninde, blev den bare så flot. Jeg er stolt!

Aller bedst er det at smække den sammen dagen før den skal serveres, så bliver den helt perfekt 🙂 Jeg lavede den i mandags, da jeg fik psykologi-folk på fødseldagsbesøg i tirsdags og den tog virkelig kegler!

De flotte billeder har min søde kæreste desuden taget for mig, da jeg fik travlt med gæster. Tjek hans arbejde og billeder ud her!

Her får i opskriften:
1 lagkage til ca. 12-14 msk.

Bunde (3 stk.):
200 gram hvedemel
180 gram sukker
4 æg
2 tsk bagepulver

Hvis man hellere vil have chokoladebunde, tilføjer man 4 spsk kakaopulver.

Hindbærcreme:
300 g. hindbær (optøet)
1/4 l fløde
1 spsk flormelis

Chokocreme:
Halv pakke rutebiler
1/4 fløde
2 bananer

Pynt:
Flormelis
Kakaopulver
1/4 l. flødeskum
400 g. jordbær

Start med at tænde ovnen på 240 grader. Lav bundene ved at piske æg og sukker til en luftig masse. Sig herefter mel og bagepulver og vend det forsigtig i æggemassen, så den bliver ensartet og forbliver luftig. Jeg plejer at bage bundene en af gangen, da jeg synes det er nemmest. Tag 1/3 af dejen og hæld det i en springform og glat det let ud. Stil den midt i ovnen og bag 5-7 minutter til hele bunden bliver let gylden. Vent 5 min. med at løsne formen, så den når at køle lidt af. Gør det samme med resten af dejen, så du får tre bunde. Opbevar dem lufttæt, indtil kagen skal smides sammen.

Lav herefter de to creme. Pisk al fløden på en gang og fordel den herefter i to skåle. Lav chokocremen ved at putte rutebilerne i en pose, knus dem fint med en kagerulle og vend den med flødeskummet i den ene skål. Hæld væsken fra de optøede hindbær og vend dem herefter med flødeskummet i den anden skål. Skær herefter bananerne i skiver.

Nu skal lagkagen lægges sammen. Fin fadet frem som lagkagen skal serveres på og anret den her. Læg en bund nederst og smør den med chokocremen og læg bananskiver over. Læg herefter en bund mere på og smør den med hindbærcremen. Læg til sidst den sidste bund på og stil den på køl til et time før den skal serveres evt. til dagen efter.

En time før servering tages lagkagen ud af køleskabet. Flormelis og kakaopulver blandes til glasur og smøres ud på låget af lagkagen. Jordbærerne skæres i skiver og lægges på kagen (start fra midten). Til sidst piskes fløden, puttes i en sprøjtepose og “duttes” på kanten af lagkagen.

Lagkage

Velbekomme!

2 thoughts on “Min bedste fødselsdagslagkage!

  1. Super lækker lagkage men men…..hvorfor skrider mine jordbær af når jeg lægger dem på. Har prøvet både før og efter glasur er stivnet….ellers intet at klage over 🙂

    • Hej Susanne. Det lyder underligt. Jeg tænker at det kan være fordi din glasur er for vandet og derfor ikke holder jordbærrene fast. Måske kan det hjælpe, hvis du dupper jordbærerne for vand, laver glasuren mere fast og lige venter et par minutter med at lægge jordbærerne på, så glasuren har fået en fast overflade 🙂

      Håber det gik trods drillende jordbær!

      Hilsen Ninna

Skriv et svar

