Lækker tærte med chorizo og kartofler

Chorizo

Tærte      Tærte

Tærte

Det her er en ny og anderledes tærte, som jeg har lavet et par gange. Den smager virkelig fantastisk, men nu elsker jeg også chorizo i alle kombinationer. Til jer der ikke kender til chorizo, så er det en spansk paprika pølse, som smager lige mere spicy en alm. pølse. Virkelige en lækkerbisken! Jeg bruger den også af og til i pastaretter, hvor den både farver maden flot og smager skønt 🙂 Jeg køber næsten altid chorizo i Netto, hvor en 3-pak koster omkring 25-30 kr.

Første gang jeg lavede den her tærte brugte jeg en butterdejsbund, hvilket jo altid gør en tærte helt uimodståelige 😉
Men desværre er det ikke helt sundt, så denne gang lavede jeg i stedet en fuldkornsbund.

Tærten er perfekt som aftensmad med en god salat (og evt. brød til) og resterne kan bruges som madpakke dagen efter.

Det var forresten også første gang at jeg brugte mit nye flotte tærtefad, som jeg fik i fødselsdagsgave. Det er så flot og har utagelig bund, hvilket er skide smart!

Opskrift:
2 pers. til aftensmad og lidt til madpakken.

Dej:
2 spsk. olivenolie
1 dl rugmel
2 dl hvedemel
1,5 dl vand
Lidt salt

Fyld:
5-6 kogte kartofler
1 pk. chorizo pølse
1 rød peber

Æggemasse:
3 æg
2 dl mælk (eller madlavningsfløde)
1 håndfuld revet parmesan (eller ost)
2 tsk maizena
Salt og peber
Hvis man ønsker en mere spicy udgave kan man tilføje chili eller stærk paprika.

Tænd ovnen på 180 grader (alm. ovn).
Start med at lave dejen ved at blande alle ingredienserne og ælte dem sammen. Rul dejen ud og put den i tærteformen. Prik lidt huller i bunden med en gaffel og bag den midt i ovnen i 10 min.

Skær herefter de kogte kartofler i mindre stykker og skær ligeledes pølsen i 1 cm tykke skiver. Snit også peberen.

Bland herefter alle ingredienserne til æggemassen.

Tag efter 10 min. formen ud af ovnen og fyld den med fyldet + æggemassen. Top evt. med lidt revet ost.

Sæt tærten tilbage i ovnen ved 180 grader i 30-35 min. til den ser færdig ud og æggemassen er bagt 🙂

Velbekomme!

2 thoughts on “Lækker tærte med chorizo og kartofler

  1. Hejsa,
    Jeg regner med at prøve din opskrift i morgen. Under ‘dej’ opskriften, der står 1,5 dl, jeg går ud fra at det er vand?
    Mvh
    Allan

    • Hej Allan.

      Der skulle nemlig stå vand ja 😉 Tak fordi du skriver det, det er nu rettet. Håber du synes lige så godt om tærten, som jeg gør 🙂

      God weekend.

      Hilsen Ninna

Skriv et svar

