Lækre hjemmelavede tortillas

Tortillas

Tortillas

Tortillas

Jeg ved ikke hvorfor, men når jeg får at vide eller oplever at nogle laver deres egne pitabrød, lagkagebunde og tortillas, så er det som om, at jeg heller ikke kan købe dem mere! Haha det resulterede i, at jeg den anden dag kastede mig ud i at lave mine egne tortillas. Da jeg googlede det fandt jeg hurtigt ud af, at alle mener det var så nemt, at de aldrig ville købe igen. Men jeg vil nu sige der alligevel er lidt arbejde med den opskrift jeg valgte, i det dejen både skal hæve og rulles ud i meget flade pandekager 🙂 Heldigvis skal de bare er par minutter på panden, så der går det stærkt!

Og når ja, så resultatet. Jeg må give dem ret. De var så lækre! Og mere friske og brødagtige, end dem man kan købe. Så selvom det tog liiidt tid at lave dem, tror jeg helt bestemt at det er noget jeg gør igen. Fordelen er at de ikke behøves laves lige op til aftensmaden. Man kan sagtens lave dem tidligere på dagen eller dagen før. Hvis man laver dem før, varmer man dem bare op igen enten på en tør pande, i mikrobølgeovnen eller i ovnen dækket med folie.

Opskriften fandt jeg på Dortes side lige her.

Så hvis du har mod på at springe det nemme valg over, så gør det! Resultatet er skide godt 🙂

Opskrift:
ca 6 pandekager

5 dl hvedemel
1,5 tsk bagepulver
1 tsk salt
2 tsk olie
2 dl varm mælk

Bland mel, bagepulver, salt og olie og tilsæt mælken langsomt. Ælt dejen i 2 min. på melet overflade til dejen er fast og blød. Sæt den herefter til at hæve på et lunt sted med et fugtigt viskestykke over i minimum 20 min. (Min hævede ikke særligt meget).

Del herefter dejen i 5-6 lige store dele og sæt dem yderligere til hævning i 10 min. uden de rører hinanden.

Nu skal der rulles. Tag kagerullen frem og start med at klappe hver bolle flad. Rul den herefter meget tynd – og hermed menes nærmest papirtynd, så du kan se igennem den og næsten ikke løfte den fra bordet. Når alle pandekagerne er klar, sættes en tør pande på højeste varme. Pandekagerne lægges på enkeltvis og er færdige, når de får let farve og puster sig op, dvs. efter cirka 1 minut på hver side.
Dæk dem med et viskestykke indtil de skal serveres 🙂

Fyld de lækre tortillas med hvad du har lyst og server!

Tortillas

One thought on “Lækre hjemmelavede tortillas

  1. Pingback: Madplan #6 « foodinmybelle

Skriv et svar

