Meyers (stærkt vanedannende) kanelsnurrer!

Glutenprøven

Kanelsnegle

SnegleSnegle

Snegle

Min hidtil bedste oplevelse med kanelsnegle. HOLD NU OP! Intet slår denne opskrift, som giver de mest saftige, lækre, svampede snegle fyldt med en uimodståelig kanel-creme.

Da jeg den anden aften så de mest fantastiske billeder af disse på Luise flotte side, var jeg ikke i tvivl om at de skulle laves! Så var det jo bare med at finde en anledning – og det blev såmænd onsdagens badmintonaften med de gamle venner. Jeg kan vist roligt sige at hverken jeg selv, min veninde, kæresten eller badmintonvennerne blev skuffede! De her snegle er virkelig ligesom en helt nybagt snegl fra bageren uden nogen tørre kanter og med det mest lækre fyld.

Opskriften stammer rigtig fra Meyer og noget helt essentielt for hans arbejde med brød er, at dejen altid skal klare den såkaldte glutenprøve. Når brøden består denne, ved man at den er færdigæltet. Kort beskrevet er det, når dejen er helt glat og blank og føles smidig og fast. Man skal kunne strække dejen uden at den går i stykker. Det kan du læse mere om her. 

Som I kan se på billederne var min dej helt perfekt, hvilket udelukkende skyldes at kitchenaiden klarede alt det hårde ælte arbejde for mig. Dejen skal nemlig have hele 2 x 20 minutter på maskinen, før den når denne konsistens. Men det er det hele værd!

Så hvis I vil glæde nogle med verdens bedste omgang kanelsnurrer, så er det bare igang 😉

Opskrift:
ca 15 snegle

Dej:
2,5 dl kold mælk
25 g. gær
1 æg
500 g. hvedemel
75 g. sukker
8 g. salt
4 g. stødt kardemomme
75 g. smør

Kanel-creme:
150 g. blødt smør
50 g. brun farin
50 g. sukker
0,5 dl sirup
2 spsk kanel

1 æg til pensling

Start med at opløse gæren i mælken. Tilsæt herefter de andre dej-ingredienser pånær smør. Ælt dejen på røremaskinen til den er glat og smidig – det tager omkring 20 min. Tilsæt så smørret i små tern og ælt igen i 20 min. til dejen slipper skålen og er glat. Jeg stilte kitchenaiden på medium power. Når anden omgang æltning er færdig, skal dejen kunne klare glutenprøven, som er beskrevet ovenfor. Stil dejen til hævning et lunt sted i 1,5 time.

Lav herefter kanel-cremen ved at blande alle ingredienserne sammen.

Når dejen har hævet rulles den ud til et rektangel på ca. 30×50 og 0,5 cm tykkelse. Jeg tager det altid bare på øjemål. Smør cremen på, rul dejen stramt sammen og skær den i 12-15 lige store stykker. Smør en springform med smør og stil sneglene på højkant med ens mellemrum mellem hinanden (de hæver meget). Stil dem igen til hævning i 1,5 time et lunt sted.

Når de har hævet sig store og flotte pensles de med æg og bages ved 180 grader. i ca 20-25 minutter.

Og så er det bare med at glæde sig til de kommer ud af ovnen! Sneglene er allerbedst samme dag de er bagt 🙂

Snegle

Velbekomme!

Skriv et svar

