Kærestens kylling i cola

Kylling i colaJeg er fan af kylling, og jeg er fan af cola. Alligevel er de to ting aldrig blevet mikset sammen, når jeg har lavet mad. Det blev derfor på min kærestes madaften at dette kom på menuen og selvom jeg til tider er lidt usikker på at overlade køkkenet til ham, så havde jeg ikke noget at være bange for.

Vi får ret ofte en hel kylling i ovnen. De smager så godt og alt det sprøde skind er lige til at smovse! Normalt marinerer vi den med en blanding af citronsaft, honing, salt, peber, olie og et krydderi til kylling jeg købte sidste år i Alanya. Men nu skulle der ske noget nyt 🙂 Det her er vist ikke den helt korrekte måde at lave kylling i cola på. Jeg har læst mig frem til at kan putte en hel dåsecola op i kyllingen, mens den steger? Det synes jeg ikke lyder særlig lækkert. Så fandt jeg en anden opskrift, der bestod af halv ketchup og halv kylling. Det lød heller ikke særlig lækkert. Så jeg overlod derfor aftensmaden til kæresten, da jeg ikke havde nogle bedre bud. Hans version bestod i at marinere kyllingen med cola, salt og peber og så undervejs hælde mere cola på kyllingen.

Resultatet blev rigtig fint. Colaen gjorde at skindet blev sprødt og lækker 🙂 Så hvis man har lyst til at prøve noget lidt andet, kan det anbefales.

Opskrift:
1 hel kylling (1200 g.)
1 dåse cola (eller 3 dl.)
Lidt olie
Salt og peber

Tænd ovnen som det er skrevet på indpakningen på kyllingen.

Læg kyllingen i et ildfast fad og smør det ind i olie, salt og peber. Hæld herefter ca 1 dl cola over og sæt kyllingen i ovnen, når den er varm. Steg kyllingen som instruktionerne anviser, men tag flere gange undervejs en ske og hæld mere cola over kyllingen. Gril den evt. de sidste 5 min. 🙂

Server til for eksempel en salat eller ris.

Kylling i cola

Velbekomme!

Skriv et svar

