Sommerlig æggekage

ÆggekageÆggekageNogle aftener skal det bare være nemt og hurtigt at lave aftensmad og det må man sige det er med en æggekage. Derudover synes jeg også at der skal så lidt til at gøre en æggekage lækker! Lidt cherrytomater, frisk purløg eller karse og et par skiver bacon. Og så på helt friskbagt rugbrød MUMS!

Jeg synes dog altid, at det tager lidt lang tid at få æggekagen bagt igennem (især på toppen) og derfor forsøgte jeg denne gang at putte den i ovnen, hvilket var en stor succes! Det gjorde det endnu nemmere og er klart min metode i fremtiden 🙂

Jeg brugte de grønsager, jeg havde i køleskabet, så det er kun fantasien der sætter grænser. Kunne forestille mig, den også ville være lækker med champignon. Og selvfølgelig var der udsolgt af purløg i Føtex, så det blev karse i stedet.

Nå, nu vil kæresten og jeg ned på Aarhus Krammermarked og hygge os lidt. Jeg elsker markeder og at finde gode tilbud, så selvom jeg også var der i går, tager jeg gerne en tur mere i dag 😉

God weekend!

Opskrift:
2 pers. til aftensmad (og et stykke til madpakke)

8 stk bacon (4 stk. skal hakkes og 4 stk. skal steges sprøde)
1 rødløg
1 rød peberfrugt
10-12 æg
Frisk karse eller purløg
2 dl mælk
Cherrytomater og agurk

Tænd ovnen på 180 grader.

Start med at snite løg, peberfrugt og 4 stykker bacon i stykker. Kom baconen på en varm pande (der kan gå i ovnen) og lad det stege et par minutter. Kom herefter løg og peberfrugt på og steg det sammen med.
Mens det steger piskes æg, mælk, salt og peber sammen og hældes til sidst i panden over det andet. Rør lidt rundt indtil det bliver lidt fast og stil herefter panden i ovnen (det må stadig godt være flydende). Lad æggekagen bage til den bliver brun og lækker. Det tog omkring 30-40 min i vores ovn.

Steg imens de sidste 4 stykker bacon, og snit tomater og agurk så det er klar. Når æggekagen er færdig pyntes den med tomatskiver, bacon og karse og serveres med frisk rugbrød og agurkstave 🙂

Æggekage

Velbekomme!

Skriv et svar

