Sesamlaks med kartoffel/svampegratin

sesammarineret lakssesam laksMmh smagen af sprødstegt laks! Det er af en mine yndlings. Denne gang blev laksen marineret i lidt citronsaft og olie med sesamfrø og det smagte skønt. Som tilbehør fik vi en kartoffel-svampe gratin og en lækker salat. Gratinen fandt jeg inspiration til på Louise gode madblog lige her. Det var en dejlig let aftensmad, som nok vil blive lavet et par gange i løbet af sommeren – det bliver endnu bedre når kødet kan grilles en sommeraften!

I morgen skal jeg faktisk til årets første grillaften med en flok dejlige mennesker fra studiet. Det bliver dælme godt! Jeg har allerede købt pølser med cheddar og riiiibz (mine to sikre favoritter) og så står jeg får at medbringe clubsalat (som I kan se her). Nu satser vi bare på sol!

Opskrift:
2 pers.

Kartoffel-svampe gratin:
750 g. kartofler
3,5 dl mælk
3 spsk hvidvin
2 spsk smør
2 fed hvidløg
250 g. champignon
Salt og peber

Sesammarineret laks
2 stk laks
Lidt citronsaft
Lidt olie
Sesamfrø
Salt og peber

Tænd ovnen på 220 grader.

Start med at lave kartoffelgratinen, da den tager længst tid. Skræl kartoflerne og skær dem og champignon i passende skiver. Put kartoflerne i en gryde med mælk, hvidvin, salt og peber og lad det simre, mens du fortsætter med champignon.
Smelt smørret på en varm pande, hæld hvidløg og champignon på og steg dem sprøde og gyldne.
Når champignon er klar, tages et fad frem som er smurt og kartoflerne + sovs hældes i. Bland herefter champignons i og bag den i ovnen i ca. 45 min. til den er gylden og sprød på toppen.

Bland imens salaten og når der er to minutter tilbage laves laksen:

Skær skindet fra kødet og mariner stykkkerne med olie, citron, salt, peber og sesamfrø. Varm en pande godt op med lidt olie og steg først laksestykkerne på skindsiden i ca. 5 minutter. Når du kan se, at de er halvvejsfærdige i kødet, vendes de og steges 4-5 minutter på den anden side. Jeg kan godt lide at stege dem et par minutter på alle side, fordi der så kommer mere sprød laks 😉

Svampegratin

Velbekomme!

Skriv et svar

