Festlige pølsehorn

PølsehornFor et par uger siden var der det årlige Kapsejlads her i Aarhus, som er en kæmpe begivenhed i Uniparken, hvor sejlere fra de forskellige studier kæmper om æren og det Gyldne Bækken. For os andre der ikke sejler, er det en fantastisk festdag, som starter kl 06.30 i parken med rundstykker og shots. Resten af dagen går så med at hygge sig, spille spil, drikke lunkne øl og spise en masse medbragt mad 😉 Jeg stod for pølsehornene og lavede dem denne gang en smule anderledes, da jeg havde lyst til lidt nyt. Jeg prøvede desuden også en ny opskrift af.

Pølsehornene var et hit og selv efter en tur i fryseren er de gode. Jeg fylder dem altid med ketchup, hvilket godt kan gøre arbejdsprocessen lidt mere bøvlet. Men det skal altså bare være der! Jeg kørte desuden dejen på min køkkenmaskine i næsten en halv time, hvilket gør brødet ekstra godt. Men hvis man ikke ejer sådan en, kan det æltes i hånden.

Her får I opskriften:
16 pølsehorn (halv pølse i hver)
Hævning: 1 time + 30 min
Bagetid: 20-25 min.

25 g. gær
2,5 dl lunken vand
1 spsk. salt
1 spsk. honning (eller sukker)
2 spsk. olie
150 g. grahamsmel
300 g. hvedemel
8 røde pølser
Ketchup til fyld
1 æg til pensling
Sesamfrø

Start med at opløse gæren i det lunkne vand og tilsæt herefter honning, olie og halvdelen af melet. Rør det godt sammen og tilsæt så saltet og næsten alt det resterende mel (mærk på dejen, hvor meget mel den kan tage). Ælt den herefter godt og lad den så hæve i 1 time.

Del herefter dejen op i to klumper og hver klump op i otte stykker. Skær pølserne over i halve så de klar. Nu skal der laves horn. Rul hver klump til en aflang pølse, pres en stribe ketchup ud på pølen og rul herefter dejpølsen rundt om. Det virker måske lidt besværligt, men når man har teknikken kører det 😉

Læg pølsehornene på en bageplade og lad dem igen hæve i 30 min. Pensel til sidst med æg og drys med sesam. Bag dem ved 200 grader i 15-25 minutter og prøv så og se om du kan lade være med at spise dem med det samme!

Pølsehorn

Velbekomme

Skriv et svar

