Chokoladetærte med jordbær (jordbærtærte)

Chokoladetærte ChokoladetærteSikke en fantastisk morgen at stå op til. Selvom min formiddag/middag står på statistik læsning, så smiler jeg i hele hovedet over det her vejr! Senere i dag tager jeg turen hjem til Varde, for at hygge mig med min dejlige familie, så det er en god gulerod at have for enden af læsningen. Jeg håber, I har en ligeså god pinse foran jer!

Endnu en gang kan jeg skyde skylden for min kagelyst på Foodgawker! Da jeg den anden dag sad til en tør forelæsning, faldt jeg over den ene lækre opskrift efter den anden, og så var jeg jo nødt til at finde en anledning!

Det blev igår, da jeg skulle være sammen med en sød veninde og derfor lavede dessert til os. Jeg havde lyst til friske jordbær med chokolade og kom så i tanke om den rawfood kagebund min veninde altid laver. Den er virkelig til at dø for! Så hvorfor ikke forene jordbær og chokoladebund med en lækker creme? Det blev til denne fantastiske sommerkage, som faktisk endte med at blive en gennemført rawfoodkage! Chokoladebunden er kun lavet af dadler, mandler, kokosolie og kakao, så er der lidt creme af kokos og honning og til sidst jordbær i skiver. Man kan derfor med god samvittighed spise et par stykker (eller en halv kage…..) af denne lækre sag, hvilket er en af grundene til at jeg elsker rawfoodkager. Slå jer løs, hvis I ikke har prøvet det før – det er virkelig nemt! Det eneste der er lidt dyrt at købe er kokosolien (jeg købte den fra Urtekam i Føtex), som koster omkring 90 kr. Men til gengæld holder den virkelig længe, da man ofte kun skal bruge et par spiseskefulde pr kage.

Min søde kæreste har desuden hjulpet mig med at tage de flotte billeder. Tjek hans nye hjemmeside ud her! 

Opskrift:
1 lille tærtefad (20 cm, tror jeg)

Bund:
3 dl mandler
2 dl dadler
2 spsk kokosolie
3 spsk kakaopulver

Creme:
1 ds. kokosmælk (kun det øverste faste kokoslag skal bruges)
1 tsk honning
evt. lidt vaniljepulver

Top:
Friske jordbær

Start med at lave bunden ved at blende mandler til en fin mandelmel. Blend herefter dadler og kokosolie for sig selv og vend det til sidst med mandelmel og kakaopulver. Rør det rundt, til det bliver en fast dej. Drys lidt kokosmel ud i bunden af tærteformen og smør lidt kokosolie op af kanterne. Fordel dejen ned i formen og pres den rundt, til den fylder hele formen. Stil herefter bunden på køl, mens resten laves.

Cremen består bare af kokosmælk, honning og evt. lidt vaniljepulver. Tag det øverste faste lag af dåsen med kokosmælk og put det i en skål. Pisk det i 5-6 min. med honning og vaniljesukker til det bliver en ens masse.

Smør det herefter ud i et fint lag på bunden og slut af med et flot lag af friske jordbær! Stil kagen på køl et par timer indtil den skal servers, da den så bliver fast.

Chokoladetærte

Velbekomme!

2 thoughts on “Chokoladetærte med jordbær (jordbærtærte)

Skriv et svar

