Burgerboller med grahamsmel og hørfrø

Burgerboller

Selvom jeg ofte bruger den samme opskrift på standardting som pizzadej, boller og burgerboller, så bliver jeg nogle gange inspireret til at prøve noget nyt. Denne gang blev den en venindes mors opskrift, som simpelthen var så god, at jeg måtte låne den! Det bliver nogle rigtig gode og mættende burgerbrød, bagt med grahamsmel og hørfrø.

Anledningen var madaften med pigerne, og det var min tur til at lave lækre sager. Det blev pulled pork, som vi piger gentagne gange har snakket om, men endnu ikke spist sammen, så da jeg havde god tid, tænkte jeg at det skulle være nu! Og det blev det. Vi spiste, til vi var ved at revne…. Åh jeg får aldrig nok af pulled pork! Vi tog bagefter en lille gåtur og vendte så hjem til desserten – bærcrumble med hvid chokolade!

I kan desuden se min opskrift på pulled pork her og hjemmelavet coleslaw her. De resterende burgerboller frøs jeg ned og har sidenhen brugt til sandwich. 

Her får I opskriften:
ca. 10 stk

720 gr. hvedemel
360 gr. Grahamsmel
1 dl. olie
50 gr. gær
3 dl. mælk
4 dl. vand
En god håndfuld hørfrø (gerne knuste så kroppen bedre kan optage dem=
4 tsk. salt.
Sesamfrø til toppen

Mælken varmes og blandes herefter med vandet i en skål, så det bliver lillefingervarmt. Opløs gæren her og rør olie og grahamsmel i. Put herefter salt i og ælt forsigtig hvedemel i, indtil dejen har fået nok. Den skal stadig være elastisk, men uden at klistre på fingerne. Sæt dejen til at hæve med et fugtigt viskestykke over i ca. en halv time, form så bollerne og lad dem igen hæve i en halv time. Inden de kommes i ovnen pensles de med lidt vand og toppes med sesamfrø. Bag dem ved 210 grader i 15 min.

Burgerboller

Velbekomme!

2 thoughts on “Burgerboller med grahamsmel og hørfrø

  1. Kan denne opskrift mon bruges som pizzadej? og hvis ja, hvor stor en portion bør jeg lave for at få en brædepande? 🙂

    • Hej Johanne 🙂

      Det har jeg aldrig lige tænkt over. Tror jeg ville finde en pizzaopskrift i stedet. Jeg plejer at bruge den her (som giver en tyk bund):
      1 pk gær
      4 dl vand
      4 spsk olie
      2 tsk salt
      9 dl mel (prøv dig frem med mængden. 2-3 dl kan erstattes af grovere mel)

      Lad den hæve en halv time og rul den så ud til en bund.

      Mvh Ninna

Skriv et svar

