Risotto med asparges og ærter

asparges risotto

asparges risotto

Så er jeg kommet hjem til Varde på sommerferie og bliver her i 2 ugers tid. Jeg skal nemlig både arbejde og derudover i sommerhus over to gange. I morgen tager jeg i sommerhus med en veninde et par dage og om halvanden uge tager jeg i sommerhus med kæresten. Det er nu ikke dårligt at have sommerferie 😉 Nu mangler vi bare liiiidt mere sol!

Fornyligt lavede jeg denne meget vanedannende risotto. Både kæresten og jeg elsker risotto. Hvidvin, parmesan og smør – det er umuligt ikke at proppe i sig 😉 Og så kan den laves i så mange forskellige variationer, alt efter hvad man lige har lyst til.  Jeg laver for det meste svamperisotto, som I kan finde en opskrift på her. Men de sidste par uger har jeg haft lyst til nye asparges, som butikkerne frister med, og jeg måtte derfor finde på en løsning. Det blev denne lækre risotto med asparges og ærter, som absolut snart bliver lavet igen!

Når jeg laver risotto “snyder” jeg nogle gange for at gøre det nemmere. Jeg bruger blandt andet altid grødris i stedet for de smarte “risotto ris”. Risottoris er nemlig meget dyrere, og så synes jeg almindelige grødris gør det rigtig godt. Hvis man vil have en grovere udgave kan man bruge byg, som I også kan se her. Derudover er det sjældent at jeg lige har en slat hvidvin til at stå. Så i stedet køber jeg nogle gange en flaske hvidvin og fryser ned i isterninger. Så har jeg altid til en omgang risotto 🙂 Man skal dog bare lige være opmærksom på, at vin-isterningerne ikke fryser helt, da der jo er alkohol i, men det fungerer for mig.

Til risottoen fik vi desuden sesamlaks og asparges med serranoskinke.

De flotte billeder har min kæreste hjulpet mig med – der skal jo være nogle fordele ved at date en fotograf 😉 Tjek hans hjemmeside ud!

Opskrift:
2-3 pers.

250 g. grødris
1 rødløg
2 fed hvidløg
2 dl hvidvin
1 liter vand
2 hønseboullion terninger
1 bundt asparges
1,5 dl ærter (fra frost)
1-2 håndfuld god parmesan
1-2 spsk. smør
Salt og peber

Start med at gøre løg, hvidløg og asparges klar. Snit løg meget fint og pres hvidløg. Ved aspargesene starter man med at knække bunden af, der hvor der kommer et naturligt knæk. Gem enderne. Herefter skæres hovedet af, som ligeledes skal gennem, da vi til sidst svitser dem på panden med smør og lidt citron saft. Skær til sidst det resterende mellemstykke af aspargesene i 1-2 cm stykker.

Gør fonden klar ved at hælde cirka 1 liter vand i en gryde og tilføj de to hønseboullionterninger. Tag de afknækkede ender fra aspargesene, giv dem et par slag med enden af en kagerulle (så kommer smagen mere frem) og put dem ligeledes i gryden. Skru godt op for varmen, så fonden er lige under kogepunktet.

Varm en gryde om til middelvarme og sauter løg og hvidløg i rigeligt olie et par minutter. Herefter kommes risene i. Rør rundt i 5 minutters tid og sørg for at hverken ris eller løg bliver brune.

Skru op for varmen og tilsæt hvidvin. Rør rundt til alkoholen er fordampet og tilsæt så en grydeskefuld af fonden (uden asparges). Skru nu ned for varmen, da fonden bare skal simre. Bliv herefter ved med at røre til fonden er absorberet af risene og forsæt dette indtil risene har den rette konsistens. Jeg brugte omkring 8-9 deciliter af fonden.

De sidste 5 minutter tilsættes de små aspargesstykker og der røres rundt.

Når risene er klar, tages gryden af og parmesan, smør og de frosne ærter kommes ved. Nu skal der røres virkelig godt rundt, så ost og smør bliver cremet godt ind i risene, hvorefter låget lægges på og det får lov at trække 5 minutters tid.

Imens varmes en pande godt op og aspargeshovederne steges i smør, lidt salt og lidt citronsaft.

Risottoen anrettes på en tallerken og toppes med aspargeshoveder.

asparges risotto

Velbekomme!

Skriv et svar

