Hjemmelavede forårsruller

Sursød

ruller    ruller

ruller    ruller

IMG_1791    IMG_1824

En uge i Skanderborg efterfulgt af kanotur og overnatning i telt og nu ankommet til Varde – der sker meget i min ferie! Og det klager jeg sådan set ikke over 🙂 Det eneste er, at jeg savner Aarhus og min søde kæreste, så det bliver fantastisk at komme tilbage i slutningen af ugen og så faktisk blive der!

Jeg har som tidligere sagt længe haft lyst til at lave min egne forårsruller! Jeg er egentlig ikke den store fan at de stereotype friturestegte købe-forårsruller, hvor al fyldet har den samme brune farve…. Heldigvis er hjemmelavet forårsruller i den helt anden grøft og man kan fylde dem med nærmest alle grøntsager. Derudover valgte jeg at bage dem i ovnen i stedet for at friture dem i olie, og de blev virkelig sprøde og lækre!

I får opskriften på to slags fyld – en med kylling og en med oksekød. Jeg kunne ikke bestemme mig, så lavede begge 😉 Jeg tror dog, at oksekødet var min favorit på grund af den gode smag af frisk ingefær! Jeg lavede en stor portion, da dem vi ikke spiste røg med på kanotur dagen efter. Men så godt som de smager, er det nok altid en god ide at lave mange! Om ikke andet kan de fryses ned og lunes en anden dag.

Prøv dem desuden med en god hjemmelavet sursød sovs, som sætter prikken over iét!

Nu vil jeg igang med at lave kagemand og tarteletter til lillebrors 18-års fødselsdag i morgen. God weekend!

Opskrift:
ca 16-18 stk af hver slags.

  • 1 pk. forårsrulleplader

Oksekød:

  • 400 g. oksekød
  • 1/2 hvidkål
  • 3 gulerødder
  • 1 spsk revet ingefær
  • 2 fed hvidløg
  • 1 løg
  • 1 håndfuld svampe
  • Lidt frisk chili
  • Salt, peber, paprika, karry
  • Lidt soya + sursød sovs

Kylling:

  • 2 kyllingefiletter
  • 1/2 hvidkål
  • 3 gulerødder
  • 1 rød peber
  • 2 fed hvidløg
  • 1 løg
  • Lidt frisk chili
  • Salt, peber, paprika
  • Lidt sursød sovs

Start med at tage det antal dejplader ud af pakken, som skal bruges, og kom resten i fryseren igen. Lav så fyldet, så du er klar til at folde rullerne bagefter.

Oksekød:
Snit løg og hvidløg fint og steg det på panden. Tilsæt kød og steg det sammen med. Snit kål og svampe, riv gulerødder og ingefær og vend det med kødet, når det er brunet. Steg det hele igennem og smag til med chili, salt, peber og krydderier. Soya og sursød sovs gør det også godt!

Kylling:
Snit løg og hvidløg fint og steg det på panden. Skær kyllingen i meget små stykker og steg det med det andet. Snit kål, gulerødder og rød peber og vend det i. Smag til med salt, peber, krydderier og chili.

Når fyldet er klar skal rullerne laves.

Tag en plade dej frem og læg den på et skærebræt med et hjørne op af. Placer 1-2 spsk. fyld lidt over midten og fugt de andre hjørner med lidt vand. Start med at folde det øverste hjørne ned over og derefter siderne indover. Til sidst rulles den ned til det sidste hjørne og lægges på en bageplade med lukningen ned af.

Bag forårsrullerne ved 225 grader i ca. 15 min. Vend dem efter 10 min, så de bliver sprøde på begge sider.

Server med en salat og hjemmelavet sursød sovs 🙂

IMG_1814

Velbekomme!

Skriv et svar

