Hyben med vanilje

Hyben

                  hyben

Hyben

Da jeg var hjemme i Varde forslog min mor, at jeg lavede noget med hyben. En frugt (ja det er det) som jeg aldrig før har givet en chance. Faktisk er det eneste jeg kender til hyben, den rose, som også sidder på busken, som jeg som barn var overbevist om at jeg kunne lave til parfume! De flotte lilla rosenblade har altid været i min kikkert, men den her gang var det hybens tur 🙂 Mor var så sød at plukke en portion til mig og så var det ellers igang med at rense. Man skal have ret meget tålmodighed, når man renser hyben – holy moly det tager sin tid!

Jeg lavede kompotten (eller marmeladen), som jeg plejer at lave dem, og det blev rigtig godt. Man skal dog passe på ikke at drukne den milde hybensmag i sukker og citronsaft!

Den færdige hybenkompot brugte rørte jeg op med græsk yoghurt, som jeg pyntede små mini-pavlovas med. Dem får I at se senere 🙂 Kompotten smagte helt fantastisk til græsk yoghurt, så jeg kunne helt sikkert godt finde på at bruge den til morgenmad eller som marmelade.

Opskrift:

  • 400 g. rensede hyben
  • 1 dl vand
  • 0,5 flækkert vaniljestang
  • 120 g. sukker (smag til, så det ikke bliver for sødt)
  • Saften af 0,5 citron

Start med at tage handsker på, når du skal rense hybenfrugterne. Halvér dem og fjern kernerne med en lille ske. Skyl dem fri fra kerner og kom dem i en gryde med sukker. Lad det trække 15 min. Tilsæt herefter vand og den flækkede vaniljestang og lad det koge et godt stykke tid. Tilsæt evt. mere vand, hvis det koger væk. Når du synes at hybenfrugterne har den rette konsistens tilsættes lidt citronsaft og kompotten køles af.

Spis til græsk yoghurt eller som en anderledes marmelade 🙂

Hyben

Velbekomme!

Skriv et svar

