Nemme og hurtige regnvejrsboller!

boller

Nu kan jeg snart ikke undgå det længere – efter 3 måneders sommerferie, starter 5. semester på onsdag. jaja, jeg kan da overhovedet ikke klage! Men det kræver en ordentlig omgang selvdisciplin at komme igang igen, og den hiver jeg frem i morgen 😉

Lige nu sidder jeg i sofaen og kigger ud på regnen. Og hvad kommer man så til at tænke på? Dejlige, lune, nybagte boller! Men i stedet for at bage en omgang, fandt jeg de her billeder frem fra sidste gang jeg bagte. Det er en opskrift, som i min opskriftsbog er klistret godt til af diverse ingredienser, fordi den i tidens løb er blevet hevet frem en del gange 😉 Det er den samme opskrift jeg bruger, når jeg laver helt traditionelle fødselsdagesboller. Hvis de ikke skal være helt “hvide” kommer jeg dog ofte gulerødder og en dælens masse kerner i, men her får I den helt simple udgave 🙂

Opskrift:
ca 12 stk. 

  • 110 g. smør
  • 1.5 dl mælk
  • 1.5 dl. vand
  • 50 g. gær
  • 1/2 spsk. salt
  • 1 1/2 spsk. sukker
  • 1 æg
  • 550 g. mel
  • æg og mel til pensling.

Start med at smelte smørret i mikroovnen og bland det herefter med mælk og vand. Væsken skulle nu gerne være lillefingervarm og gæren opløses heri. Bland æg og sukker i og ælt melet i lidt af gangen. Tilsæt salt sammen med melet. Ælt indtil dejen er lind og du kan røre ved den, uden at den klistrer.

Hurtige version: Form bollerne og lad dem hæve i 15 min. Pensl med en blanding af mælk og æg og bag dem herefter i 12-15 min. ved 200 grader (alm. ovn).

Ellers: Lad den færdigæltet dej hæve 45 min. i skålen og form herefter bollerne. Lad dem hæve i min. 1/2 time, pensl dem med mælk og æg og bag dem til sidst i 12-15 min. ved 200 grader (alm. ovn).

boller

Så er der nybagte boller!

Skriv et svar

