SVAMPET PÆRETÆRTE MED MARCIPAN

pæretærte

pærer

pæretærte

Jeg fortalte den anden dag om, hvordan min veninde og jeg var på frugtrov på vores cykeltur til Ebeltoft! Halvdelen af vores udbytte var disse fantastiske pærer, som vi fik ved at plukke det største pæretræ jeg nogensinde har set. Vi var så heldige, at det ældre ægtepar sagde, at vi bare kunne tage dem vi ville, så det sidste plads på cyklen blev fyldt op med pærer 😉

Jeg nåede dog ikke at spise dem alle sammen samme dag og besluttede mig for at lave en lækker pæretærte. Flotte frugt-, og bærtærter kan man bare aldrig få nok af. Inspirationen fandt jeg på Nadias altid flotte side lige her.  Og den er virkelig lige til at gå til, hurtig og nem. Hvis man vil, kan man sikkert godt skifte pærer ud med andre frugter eller bær 🙂

Opskrift:
1 tærte (lille tærtefad)

  • 100 g blødt smør
  • 75 g sukker + 2 spsk
  • 2 æg
  • 100 g hvedemel
  • 1 tsk bagepulver
  • 1 tsk vaniljesukker
  • 100 g revet marcipan
  • 3-5 pærer (alt efter størrelse)

Start med at tænde ovnen på 180 grader. Pisk så smør og sukker sammen – undtagen de to spiseskefulde – og tilsæt æggene et ad gangen under piskning. Vend mel, bagepulver og vaniljesukker sammen og rør det i smørblandingen. Riv marcipanen på et groft rivejern og vend også det i dejen. Kom til sidst dejen i en smurt tærteform.

Skræl pærerene, udkern dem og skær dem i tynde skiver. Stik dem halvt ned i tærten og drys til sidste med de to spiseskefulde sukker. Bag tærten midt i ovnen i ca. 40 min indtil toppen er flot gylden.

Spis tærten lun med flødeskum eller cremefraiche eller nyd den dagen efter kold 🙂

pæretærte

Velbekomme!

Skriv et svar

