SALAT MED DE 5 GRUNDSMAGE

salat

salat

Til årets Food Festival på Tangkrogen i Aarhus lærte jeg at lave denne lette og skønne salat, som udover at smage fantastisk også indeholder de 5 grundsmage: Salt, sødt, surt, bitter og umami. Disse grundsmage findes i mange forskellige madvarer og kunsten er således at inkludere alle 5 i sin madlavning, så ens smagsløg bliver tilfredsstillet. Man kan bliver overrasket over, hvor meget lidt salt i salaten kan gøre!

Denne variation er med revet blomkål, hvilket efterfølgende er blevet et stort hit herhjemme som fyld i en salat. Det smager så godt! Mængden af de forskellige ingredienser tager jeg lidt på slum, da jeg blander så meget i jeg har lyst til og smager mig frem til, hvornår den er færdig.

Opskrift:

  • 1 revet blomkål
  • 1-2 æbler
  • 1 potte friskhakket dild
  • 1 håndfuld ristet nødder el. mandler
  • 1 spsk æble-, eller hyldeblomsteddike
  • 1 spsk akaciehonning
  • Lidt smagsneutral olie
  • Salt

Riv blomkålen groft, skær æblerne i små tern og hak dilden. Herefter hakkes mandlerne groft og ristes på panden. Til sidste blandet alle ingredienserne sammen og smages til med eddike, honning, olie og salt.

Server som tilbehør til nærmest alt kød 🙂

Velbekomme!

Skriv et svar

