Cupcakes med chokolade og mynte

muffin

muffin

Havde igår familien på besøg og lavede i den anledning disse fine og lækre chokolademuffins med mynte-frosting! Jeg har længe savlet over et billede på foodgawker af en lignede kombination af chokolade og mynte, men kunne ikke overskue at finde ud af den amerikanske opskrift. Derfor fandt jeg i stedet frem til en rigtig god opskrift på svampede chokolade muffins og lavede så selv en frosting med myntesmag 🙂 Opskriften er SÅ simpel, fordi man først mikser de tørre og våde ingredienser hver for sig og så til sidst vender dem sammen.

Opskrift:
ca. 14-16 stk.

Tørre ingredienser:
100 g. grofthakket mørk chokolade
250 g. mel
200 g. sukker
50 g. kakao
1 tsk. natron
1 tsk. vaniljesukker

Våde ingredienser:
1,25 dl. mælk
1 dl. smeltet smør eller flydende margarine
2.5 dl. yoghurt naturel
1 æg

Mynte-frosting:
200 g. smør (stuetemperatur)
200 g. flormelis
30 ml. mælk
Pebermynte ekstrakt efter smag
Grøn frugtfarve

Tag to skåle frem og bland alle de tørre ingredienser i den ene og alle de våde ingredienser i den anden slål. Sørg for at ingredienserne i hver skål er blandet godt sammen til en ensartet masse. Vend herefter de våde ingredienser i den tørre med en dejskraber og bland det forsigtigt sammen til dejen lige nøjagtigt er blandet – den må endelig ikke piskes!

Fordel så dejen i muffinsformene og bag dem 13 min. ved 200 grader.

Frostingen laves ved at komme den stuetemperede smør i en skål og piske den let og cremet. Kom herefter de restende ingredienser i og smag til, til den har den ønskede konsistens, smag og farve!

Når muffinsene er kølet helt af, kan frostingen kommes på – helst lige inden servering. Jeg putter det i en pose med tyl og lægger det i et flot lag 🙂

muffin

muffin

4 thoughts on “Cupcakes med chokolade og mynte

    • Hej Camilla 🙂

      Jeg ledte længe indtil min onkel til sidst fandt det i en lille brugs i Vejers i Vestjylland. Men jeg kan forestille mig, at de måske har det i Føtex, Bilka eller Kvickly her i juletiden 🙂

Skriv et svar

